Nu het jaar 2013 langzaam dichterbij kruipt vroegen we aan Sabine Everaet, de Data News CIO of the Year 2012, wat volgens haar de grote uitdagingen voor it worden in 2013. Dit zijn de zeven prioriteiten die zij naar voor schuift.
...

Nu het jaar 2013 langzaam dichterbij kruipt vroegen we aan Sabine Everaet, de Data News CIO of the Year 2012, wat volgens haar de grote uitdagingen voor it worden in 2013. Dit zijn de zeven prioriteiten die zij naar voor schuift. 1. Aan de ene kant staan we onder grote druk door de crisis. Macro-economische factoren maken dat we zeer geconcentreerd moeten zijn op de uitgaven, en daardoor moeten we het hele backoffice-verhaal zo efficiënt mogelijk ondersteunen. Ik heb het dan over de infrastructuur, end-user computing, de service desk, maar ook de business-backoffice zoals onze 'global business services' processen en systemen: financials, hr en procurement. It zal in de business een nog sterkere rol moeten spelen om processen trachten te vereenvoudigen en te standaardiseren. Daarnaast blijft het controleren van telecomuitgaven belangrijk voor Coca-Cola, gezien onze internationale omgeving. 2. Aan de andere kant moeten we ahead of the game blijven wat het digitaliseren van de business betreft. We hebben veel vooruitgang gemaakt in het digitaal connecteren met onze consumenten en stakeholders, maar moeten nu aan rapid deployment doen, en onze focus meer gaan richten op precision marketing of personalized campaign management. Volgend jaar hebben we in het eerste kwartaal namelijk een aantal belangrijke milestones. We gaan ook breder moeten kijken hoe de digitalisering onze businessmodellen kan veranderen, en zien of er ook voor ons nieuwe inkomstenstromen gegenereerd kunnen worden door middel van technologie. 3. We moeten constant de investeringsbalans vinden tussen punt 1 en punt 2! En daarvoor moeten we ook constant investeren in het uittekenen van onze roadmap met applicaties, en beslissen rond het vereenvoudigen van de huidige omgeving, dan wel het bouwen van nieuwe capabilities. In deze context werken we met de corporate-afdeling samen. Zij leggen immers belangrijke fundamenten rond bijvoorbeeld mobile, bi, big data enzovoort. En we zijn trouwens ook 'centre of excellences' aan het oprichten om meer agile te kunnen werken en sneller op de vragen van de business te kunnen inspelen. 4. Het hele verhaal van het introduceren van 'social' en 'mobile' blijft belangrijk. En dan bedoel ik ook byod, multi-devices, en de typische problematiek rond security en ondersteuning. Onze business rekent zeer hard op deze tools om de productiviteit van de individuen maar vooral van de teams op te drijven, maar ook om jong talent aan te trekken. We hebben al 'social' tools geïntroduceerd, maar gaan in 2013 meer focussen op het meten van het succes van het gebruik ervan. De bedoeling is om in het algemeen efficiënter te kunnen zijn (en we zullen daarvoor de nodige metrics moeten definiëren), maar ook om het delen van informatie en innovatie te stimuleren. We zien de eerste voorzichtige successen al, maar willen het nog breder trekken. 5. Business intelligence wordt een grote brok voor ons volgend jaar, zeker nu we nog veel meer informatie willen vergaren die gelinkt is aan consumenten. We gaan dan wel nog de stap moeten zetten van 'insights' naar 'predictive analytics'. Het integreren van big data concepten in it én in de business wordt één van de grote focuspunten. 6. We zijn al voor veel toepassingen naar de cloud getrokken. Dé uitdaging voor volgend jaar wordt het onder controle houden van de kosten, maar ook om een goede cross-cloud integratie te voorzien met de interne systemen. 7. En last but not least: talent, talent, talent... We blijven ook in 2013 behoefte hebben aan hooggekwalificeerd personeel met heel afwisselende competenties.