De sociale media kennen momenteel een buitengewone boost. En niet alleen bij particulieren, maar ook bij ondernemingen. Maar moet je wel aanwezig zijn op deze nieuwe netwerken, en vooral, welke soort aanwezigheid overweeg je het best?
...

De sociale media kennen momenteel een buitengewone boost. En niet alleen bij particulieren, maar ook bij ondernemingen. Maar moet je wel aanwezig zijn op deze nieuwe netwerken, en vooral, welke soort aanwezigheid overweeg je het best? Om te beginnen lijken de media specifieke niches te vullen. Zo stelt Facebook eerder vrienden en eventueel werkcollega's met elkaar in verbinding, terwijl LinkedIn en Viadeo vooral het professionele netwerk beogen en Twitter eerder wordt gebruikt voor snelle berichtgeving. Maar privéleven en beroepsleven kruisen elkaar meer en meer. A&ES (Advice & Executive Search) maakt nu al ruimschoots gebruik van sociale netwerken om informatie te verzamelen over zowel klanten en ondernemingen als over kandidaten en gezochte personen. Niettemin wil het bureau verder gaan en sociale netwerken gebruiken om zijn communicatie en naamsbekendheid te verbeteren. Dit was de aanzet om een studie te doen over deze kwestie, die werd toevertrouwd aan François Etienne. De studie zegt dat A&ES zijn strategie moet bepalen volgens 4 pijlers voordat het zich op de sociale media stort: de doelstellingen (zoals verbetering van het merkimago, klantenbinding, rekrutering, zoeken naar partners of meer verkopen) beperken en ze meten; het publiek (types gesprekspartners, gekozen media om te communiceren, enz.); de samenhang van de boodschap over de verschillende communicatiekanalen; en de frequentie. Bovendien somt de studie enkele fouten op die niet gemaakt mogen worden: denken dat sociale media gewoon een modeverschijnsel zijn; de kosten in verband met de aanwezigheid op deze sites tot het minimum beperken; de volledige communicatie absoluut willen controleren; bang zijn om medewerkers verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen; veronderstellen dat er weinig te leren valt; de geformuleerde kritiek negatief opnemen; blijven steken bij de vraag wat het investeringsrendement zou zijn; en de kleine bijdragen onderschatten. Tot slot geeft de studie de raad om een dubbele account te maken: een die de "officiële woordvoerder" van de onderneming is en een "fan"-pagina voor vrienden en contacten. "Niet aanwezig zijn op sociale netwerken is voortaan een nadeel, wel aanwezig zijn is neutraal", vat Christophe Lageos van A&ES samen, die ons toevertrouwt dat er een nieuwe, interactievere website in de maak is. Marc Husquinet