Nu de smartphone en tablet gemeengoed geworden zijn, zijn alle ogen gericht op 'smart glasses' - pun intended. Dat heeft alles te maken met Google Glass dat meteen voor een flinke hypefactor wist te zorgen. Hoewel de intelligente bril nog niet officieel in België verkrijgbaar is, duiken wel alsmaar meer berichten op van Belgische ontwikkelaars die een applicatie voor Glass op poten trachten te zetten maar ook van bedrijven die de technologie nu al omarmen. Eosol uit Schoten is in ons land een van de eerste bedrijven die Google Glass nu al met succes inzet voor een industriële toepassing: verderop in dit dossier leest u er meer over. En voor onze ervaringen met Google Glass verwijzen we u ook graag door naar de ICT Guide die samen met dit nummer in uw brievenbus viel.
...

Nu de smartphone en tablet gemeengoed geworden zijn, zijn alle ogen gericht op 'smart glasses' - pun intended. Dat heeft alles te maken met Google Glass dat meteen voor een flinke hypefactor wist te zorgen. Hoewel de intelligente bril nog niet officieel in België verkrijgbaar is, duiken wel alsmaar meer berichten op van Belgische ontwikkelaars die een applicatie voor Glass op poten trachten te zetten maar ook van bedrijven die de technologie nu al omarmen. Eosol uit Schoten is in ons land een van de eerste bedrijven die Google Glass nu al met succes inzet voor een industriële toepassing: verderop in dit dossier leest u er meer over. En voor onze ervaringen met Google Glass verwijzen we u ook graag door naar de ICT Guide die samen met dit nummer in uw brievenbus viel. Google Glass is in de Verenigde Staten ondertussen vrij verkrijgbaar, maar bevindt zich wel nog steeds in een testfase. Wat minder bekend is bij het grote publiek, is dat heel wat concurrenten al verder staan dan Google en al enige tijd intelligente brillen op de neus van klanten zetten. Het Amerikaanse bedrijf Vuzix bijvoorbeeld heeft een brilconcept dat werkt met het Android-besturingssysteem - zo is Google dan toch weer niet veraf... - en vooral bedoeld is voor b2b-toepassingen. In ons land is biobakkerij De Trog een belangrijke referentie (zie ook pagina 20). Enkele andere spelers op de markt wiens toestellen in preproductie zitten of al beperkt verkrijgbaar zijn, zijn het Israëlische Lumus, het Amerikaanse Pivothead, GlassUP in Italië, WeOn Glasses (het vroegere ION) en nog een hele rist andere, veelal kleine opstartende bedrijven waaronder ook Optinvent in Frankrijk. Bekijk je de markt nog wat breder, dan kan je daar ook de toestellen bijplaatsen die eerder onder 'virtual reality' resorteren, zoals de Oculus Rift: jawel, de virtual reality bril die door Facebook ingelijfd werd voor 2 miljard dollar. Wie ook in de smart glasses-markt toekomst ziet, is Epson: vooral bekend omwille van printers en projectors. "Projectors zijn meteen de link", vertelt Maarten Kuenen, business manager Benelux & Nordics bij Epson: "In onze smart glasses zitten twee projectoren, dus zó een grote stap nemen we nu ook weer niet." Epson verkoopt trouwens al sinds 2011 - juist, drie jaar geleden - een op Android gebaseerde bril: de BT-100 zag er groot uit, en was met 220 gram best wel zwaar ook. Ondertussen is Epson klaar met de opvolger, de Moverio BT-200: half zo groot en maar 88 gram. Opmerkelijk is dat Epson in tegenstelling tot de meeste concurrenten met een aparte controller werkt die met een kabel verbonden is aan de bril. De reden is dat die controller meteen ook dubbelt als 'battery pack' en een aantal componenten herbergt die dan niét in de bril zelf verwerkt moeten worden. Dat resulteert in een 'kijktijd' van 6 uur met één batterijlading: een groot verschil met bijvoorbeeld Google Glass dat er veel sneller de brui aan geeft. "Maar eigenlijk mag je ons toestel niet vergelijken met Google Glass", zegt Kuenen die ons wijst op enkele fundamentele verschillen. Belangrijkste verschil is het beeld dat geprojecteerd wordt. Bij Google Glass is dat een miniscuul scherm waarbij je met je ogen 'actief' naar de rechterbovenhoek moet kijken. Epson projecteert een volwaardig beeld vlak voor je netvlies. "Dat maakt dat ons product een perfect platform is voor augmented reality toepassingen in zowel een b2c- als b2b-context, maar ook kan dienst doen als entertainmentplatform. Op het vliegtuig naar een film kijken? Dat kan perfect, en dat is iets waar Google niet op mikt", vertelt Kuenen. De camera in de Epson-bril valt met een resolutie van amper 640 x 480 pixels (VGA) dan weer tegen. "Toch is dat een bewuste keuze, want wij zien de camera niet als een manier om foto's te maken. Voor ons moet hij enkel objecten kunnen herkennen, en dan is die resolutie perfect voldoende om aan augmented reality te doen. Een hd-camera bijvoorbeeld zou de prijs van onze bril ook fors opdrijven", aldus Kuenen. De BT-200 draait Android 4.0.4, maar dat wil niet zeggen dat ook alle apps uit de Google Play winkel er sowieso op werken. "Apps moeten specifiek voor onze smart glasses ontwikkeld worden. Maar via de Miracast-ondersteuning kan je wél het beeld van een app laten 'mirroren' naar het scherm van de bril", verduidelijkt Kuenen. Maar dan benut je uiteraard niet de volle functionaliteit die Epson voor ogen heeft - zeker niet in een bedrijfscontext. Voor de nodige apps opent Epson een eigen app store, de 'Moverio Apps Market'. Enkele ontwikkelaars zijn al aan de slag met de sdk of hebben zelfs al enkele apps gebouwd zoals Tapptic en World of Waw in ons land. Tapptic ontwikkelde bijvoorbeeld een app voor Renault waarbij een kandidaat-koper zijn nieuwe wagen 'virtueel' in de showroom kan zien via de bril - inclusief de kleur en de opties die hij gekozen heeft. Rond augmented reality zijn heel wat andere bedrijfstoepassingen te bedenken. Een app zou je bijvoorbeeld kunnen helpen om een fiets te repareren. Het beeld op de bril toont je aan de hand van pijltjes en animaties welke bouten je precies moet losdraaien of welke inbussleutel je vervolgens nodig hebt. "We willen echt uitspelen dat je voor beide ogen altijd een scherm hangen hebt. Je moet er niet bewust naar toe kijken, het is er gewoon, en het werkt automatisch. Wil je het scherm uitschakelen, dan tik je twee keer op de rechterzijkant", aldus Kuenen. Tegen dat je dit leest, moet de BT-200 ook in ons land te koop zijn (richtprijs: 600 euro) - zij het niét via de klassieke retail en ook niet via de gangbare b2b-kanalen. "Enkel via onze webstore. We mikken uitdrukkelijk op ontwikkelaars en geeks. We willen dat er applicaties voor ontwikkeld worden, en we willen zo zo nauw mogelijk betrokken blijven bij die prille ontwikkeling", klinkt het. Kristof Van der Stadt