Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Waarom massaal investeren in interne security wanneer een service beschikbaar is in de cloud in SaaS-modus? Zscaler heeft er in ieder geval al grote klanten van kunnen overtuigen, waaronder TomTom bij ons.

In het begin, vier jaar geleden, legde Zscaler zich toe op de beveiliging van mobiele apparaten door verschillende afzonderlijke technologieën voor de beveiliging van internettoegang en e-mail te combineren. Vandaag beheert het bedrijf de veiligheid van niet minder dan 4,5 miljoen klanten verspreid over 140 landen. Daaronder in het bijzonder 1,6 miljoen gebruikers van de Britse National Health Services (in het kader van een contract dat BT in de wacht sleepte).

Bovendien plaatst het Gartner-onderzoeksbureau het bedrijf in zijn magische Secure Web Gateway-kwadrant aan de zijden van Cisco, Blue Coat Systems, Websense en McAfee. “We zijn het enige onafhankelijke bedrijf en de enige pure player in dit kwadrant”, aldus Lane M. Bess, begin dit jaar benoemd tot chief operating officer.

Cloud

Zscaler geeft dit aanbod zeker niet op, maar wil zich voortaan ook toeleggen op “het veiligheidstoezicht voor de gebruikers tussen de cloud en hun e-mail- en internetprogramma’s”, vat Bess samen. Een antivirusprogramma corrigeert volgens Zscaler echter slechts 2 tot 3 % van de problemen met virusaanvallen want “in 70 % van de gevallen gaat het om botnets. Ook een eenvoudige url-filtering biedt niet voldoende beveiliging.”

Feit blijft dat het bedrijf, gezien de explosie van mobiele toestellen, de voorbije 4 jaar massaal in cloudbeveiliging heeft geïnvesteerd. Niet alleen in ontwikkelingsteams, maar ook in een wereldwijde hostinginfrastructuur die vandaag meer dan 50 datacenters in de wereld omvat om de latentietijden tot een minimum te beperken (10 microseconde per pakket). “Onze voornaamste doelgroep is de kmo’s”, zegt Bess, die eraan toevoegt dat een geïntegreerd antivirusprogramma op een mobiel toestel te veel energie zou verbruiken.

Naast beveiliging biedt Zscaler een service die de beschikbare bandbreedte (in voorkomend geval in real time) controleert. “In plaats van een beschermingsmuur rond het bedrijf op te trekken, zetten wij deze bescherming liever rond de cloud”, legt de coo verder uit.

Over het algemeen omvat het aanbod van Zscaler web/mailbeveiliging, web/mailtoezicht, preventie tegen het verlies van web/mailgegevens en web/mail analytics, dit alles gecombineerd met policy’s en reporting. Het bedrijf benadrukt ook zijn technologische innovaties in authentificatie, proxy, identiteitsbeheer en hybride clouds.

Bovendien legt Zscaler een duidelijke focus op het installatiegemak. Het volstaat namelijk een QR-code te scannen om een configuratieprocedure te downloaden, met de mogelijkheid om eenzelfde policy te gebruiken als op een pc. Het product is voor het ogenblik alleen beschikbaar op iPhone en iPad, maar Android zou moeten volgen.

Distributie

Zscaler werkt volgens een 100 % indirect model (overeenkomsten werden afgesloten met de voornaamste internationale msp- en isp-dienstverleners) en realiseert al 30 tot 35 % van zijn omzet in Europa. Frankrijk is zijn grootste markt op het Oude Continent (met klanten als Décathlon of de groep LVMH), maar Panda biedt zijn cloud-oplossing in Spanje aan. En bij ons “was TomTom een van onze allereerste Europese klanten”, voegt Bess eraan toe. Het aanbod wordt in ons land door SaaSForce (Aartselaar) en Flexos (Verviers) verdeeld.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content