Doorheen de jaren is logistiek dienstverlener Katoen Natie heel snel gegroeid. Op het vlak van IT bracht dat een behoorlijk complexe en heterogene omgeving met zich mee. Om de verdere ontwikkeling van het bedrijf - vandaag actief in 28 landen - zo efficiënt mogelijk te ondersteunen, bundelt Katoen Natie haar IT nu in een centrale organisatie. Het team telt 250 medewerkers, aangestuurd door een CEO IT en een CIO IT. De belangrijkste kernapplicatie van de onderneming is een eigen ontwikkeling voor WMS.
...

Doorheen de jaren is logistiek dienstverlener Katoen Natie heel snel gegroeid. Op het vlak van IT bracht dat een behoorlijk complexe en heterogene omgeving met zich mee. Om de verdere ontwikkeling van het bedrijf - vandaag actief in 28 landen - zo efficiënt mogelijk te ondersteunen, bundelt Katoen Natie haar IT nu in een centrale organisatie. Het team telt 250 medewerkers, aangestuurd door een CEO IT en een CIO IT. De belangrijkste kernapplicatie van de onderneming is een eigen ontwikkeling voor WMS. "Maar al de rest - alles wat niet core is - moet als water uit de kraan komen", zegt Kurt Knops, CIO van IT Katoen Natie. "Voor diensten als HR en transport kopen we pakketten aan." In het kader van de verdere professionalisering van IT besliste Katoen Natie eerst de infrastructuur aan te pakken, te beginnen met een nieuwe netwerkomgeving in België. Arcadiz levert daarbij de connectie tussen de datacenters in Kallo en Gent. Het bedrijf staat ook in voor de internetconnectiviteit in de twee datacenters en legde in de Antwerpse haven glasvezel tussen 19 sites van Katoen Natie. Bij de gesprekken met Arcadiz liet Katoen Natie zich bijstaan door Tam Tam Consulting. Die dienstverlener zorgde voor de controle van de technische aspecten in het aanbod, voerde een grondige screening uit van de contractuele documenten, informeerde Katoen Natie via referentiegesprekken met klanten van de leverancier en voerde de onderhandelingen. Aansluitend startte Katoen Natie een aankooptraject voor een wereldwijd netwerk. Vroeger stond Katoen Natie zelf in voor het beheer en de aankoop van haar internationale WAN-omgeving. De groei van de voorbije jaren deed het bedrijf echter beslissen om voor een andere aanpak te kiezen, met BT als wereldwijde managed service provider. Ook die selectie gebeurde onder auspiciën van Tam Tam Consulting. "De rol van Tam Tam Consulting is samen met onze behoefte geëvolueerd", zegt Kurt Knops. "We werken al lange tijd samen." Het traject van Tam Tam Consulting begon bij Katoen Natie met het toezicht op de telecomfacturen."Ieder kwartaal lichten we het telecomgebruik door en schuiven we met abonnementen en bundels", aldus Kurt Knops. "Het laat ons toe flink te besparen." Voor telefonie is Katoen Natie klant bij Orange, op basis van een contract waarvoor Tam Tam Consulting de specificaties opstelde. Katoen Natie profileert zich graag als een zuinig bedrijf. Tegelijk investeert het ook. Twee tot drie procent van de omzet gaat naar IT. "Onze voorzitter (Fernand Huts - nvdr.) beseft heel goed dat IT cruciaal is voor het bedrijf", aldus nog Kurt Knops. "Een pallet wegzetten in een magazijn kan iedereen. Het is via automatisering dat we het verschil maken." ProbleemOnvoldoende transparantie in de kosten voor netwerk en telecom. OplossingDoorlichting van de kosten en bespreking van nieuwe contractvoorwaarden door Tam Tam Consulting. Lessons learnedContinue opvolging levert voortdurend nieuwe besparingen op.