Met meer dan 50.000 bezoekers - op weg naar 60.000 - op haast 20 locaties, inclusief twee straten die worden vol gezet met tafels en stoelen, overspoelde het gecombineerde Oracle Open World en JavaOne event onlangs het commerciële centrum van San Francisco als een gigantische vloedgolf. Niet dat de burgemeester van San Francisco hier bezwaar tegen maakt, want het event - ondertussen ongeveer 's werelds grootste event opgezet door een ict-bedrijf - doet een duit van zo'n 120 miljoen dollar in het zakje van de lokale economie. Maar het maakt de bezoeker het wel moeilijk om zijn weg te vinden doorheen het aanbod van honderden sessies, keynotes, ronde tafels en meer.
...

Met meer dan 50.000 bezoekers - op weg naar 60.000 - op haast 20 locaties, inclusief twee straten die worden vol gezet met tafels en stoelen, overspoelde het gecombineerde Oracle Open World en JavaOne event onlangs het commerciële centrum van San Francisco als een gigantische vloedgolf. Niet dat de burgemeester van San Francisco hier bezwaar tegen maakt, want het event - ondertussen ongeveer 's werelds grootste event opgezet door een ict-bedrijf - doet een duit van zo'n 120 miljoen dollar in het zakje van de lokale economie. Maar het maakt de bezoeker het wel moeilijk om zijn weg te vinden doorheen het aanbod van honderden sessies, keynotes, ronde tafels en meer. In de drukte van het gebeuren maakte Oracle wel duidelijk dat het nog steeds in eerste instantie een softwarebedrijf is. Na de aankondiging van de nieuwe editie van zijn database product - 12c met de 'c' voor 'cloud' - vorig jaar, evenals Oracle's cloud-aanbod, werd dit jaar volop de kaart getrokken van nog meer 'software', 'platform' en 'infrastructure' 'as a service' (saas, paas, iaas), evenals java as a service (voor het draaien van Java-toepassingen). Alle toepassingssoftware - inclusief de erp-soft - van Oracle kan nu zowel bij de klant zelf als in de cloud worden aangewend, stelt Thomas Kurian, exec vp products. Ondertussen kunnen partners ook al een 'cloud specialisation' certificatie verwerven, waarvan er wereldwijd al een 200-tal zijn toegekend, klonk het bij Oracle's Open Partner Network (vandaag wereldwijd al meer dan 25.000 leden sterk, een stijging met 6.000 op een jaar tijd). Het software-aanbod werd nog sterker in de verf gezet met de introductie van Oracle's nieuwe 'in memory' technologie, die alle toepassingen van Oracle, zonder wijzigingen, ten goede komt alsof "je een schakelaar omzet", aldus Oracle-ceo Larry Ellison. De vergelijking met SAP's HANA werd uitdrukkelijk van de hand gewezen. De technologie versnelt immers evengoed online transactietoepassingen, als queries in big data analyse toepassingen, onder meer door minder nood aan indexen en een 'in memory columnar' technologie. Ellison werd er ongemeen lyrisch bij, met opmerkingen als "at the speed of thought" bij de wel indrukwekkende testresultaten. En bij al dat software-geweld werd ook nog onderstreept dat naast de nog steeds groeiende familie van (herschreven) Fusion-toepassingen, ook van een hele rist overgenomen pakketten (zoals Peoplesoft en Siebel) nog nieuwe versies uitkomen. Met nieuwe processoren en een nieuw top-systeem werd ook duidelijk gemaakt dat de Sparc-familie nog niet aan het einde van zijn latijn is. De nieuwe M6-32 machine werd omschreven als het 'big memory system', goed voor 32 TB aan dram-geheugen, op basis van de M6 Sparc processor, met dubbel zoveel kernen als voordien en 96 threads per processor. "En de M7 draait al in silicium in het lab," aldus John Fowler, executive vp systems, "en de M8, met een nieuwe core, bevindt zich al in ontwerpfase." Goed voor "een verdubbeling van het vermogen om de twee jaar." En dat kunnen de big data toepassingen best wel gebruiken, zoals het voorbeeld van de testvluchten bij een vliegtuigbouwer aantoont. Een vlucht genereert zoveel data uit de meetpunten aan boord, dat het zes dagen duurde eer de data waren verwerkt en een volgende vlucht kon doorgaan. Met de nieuwe systemen die tot zes maal sneller de data verwerken, versnelt het testwerk dankzij haast dagelijkse vluchten - een voorbeeld van 'fast data', naast 'smart data', aldus Thomas Kurian. Overigens countert Mark Hurd, president Oracle, het idee dat Oracle's hardware business aflopend is. "Onze hardware business bestaat uit verschillende onderdelen en ja, de servermarkt uitgedrukt in eenheden is vlak tot jaar na jaar dalend. Maar onze 'engineered systems' kenden een stijging met 60 procent en we winnen marktaandeel. 40 procent van de kopers waren nieuwe klanten voor Oracle-hardware." Voorts worden de dalende prijzen in die markt door Hurd verklaard door de mogelijkheid om met kleinere (en dus goedkopere) systemen toch over meer verwerkingsvermogen te beschikken. Ondertussen heeft Oracle wel al een aanzienlijk gamma van 'engineered systems' uitgebouwd, van data- en toepassingsmachines tot big data en - een nieuw - back-up systeem. 'Engineered to work together' moeten dergelijke systemen de installatie ervan en het onderhoud uitermate vereenvoudigen, want ze werden immers door één team - hardware en software samen - ontwikkeld, luidt de boodschap. Tegelijk wordt ook de verkoop van 'Oracle on Oracle' - Oracle-software op Oracle-hardware - stevig gestimuleerd, onder meer door een specifiek partnerprogramma (sinds juni van dit jaar). Ze moeten, allicht in samenwerking met andere partners, de cio's bij de klanten overtuigen hoe dergelijke systemen 'value' bieden, door lagere kosten en minder risico's. Immers, "bedrijven hebben soms duizenden databases, op 100 en meer verschillende wijzen geconfigureerd", stelt Mark Hurd. "In een 'Oracle on Oracle'-omgeving is dat geconsolideerd." De combinatie van 'engineered systems' en 'Oracle on Oracle' lijkt er wel op te wijzen dat Oracle meer in de richting van een 'zwarte dozen'-leverancier evolueert. De klant koopt dan een product met een specifieke functionaliteit en moet zich dan helemaal geen zorgen meer maken hoe alles samen in elkaar zit en werkt, zeker als hij of zij de diensten uit de cloud krijgt toegeleverd. Een 'black box as a service' zeg maar. Oracle benadrukt wel dat die systemen steunen op standaarden en open api's, zodat klanten nog steeds een 'best of breed' aanpak kunnen nastreven. Maar 'alles kant en klaar is zoveel makkelijker', horen we steeds duidelijker weerklinken bij Oracle, na deze recente Oracle Open World. Guy Kindermans