Musimap weet welke muziek u wil beluisteren

© Musimap

Talloos zijn de websites en applicaties die uw muzieksmaak proberen te doorgronden om dan gelijkaardige dingen te kunnen aanbieden. Ook het Belgische Musimap heeft zich in de zoektocht naar die Heilige Graal gestort, en beweert een stap dichter te zijn geraakt. Nu nog Spotify, Apple Music en de andere groten van het internet overtuigen.

“Er wordt belachelijk veel muziek uitgebracht”, trapt Musimap-ceo Vincent Favrat een open deur in. “Wekelijks verschijnen duizenden songs, maar vijf procent daarvan is goed voor negentig procent van alle verkochte muziek. Dat wil zeggen dat de resterende 95 procent van de muziekproductie zijn klanten niet vindt. Aan die mismatch willen we iets doen, door mensen de juiste muziek aan te reiken.”

Kortom: net als Pandora, Spotify’s The Echo Nest, Last.fm en ga zo maar door, wil ook Musimap door middel van algoritmes playlists of gepersonaliseerde radio’s opstellen die op basis van de muzieksmaak van de gebruiker hem onbekende of nieuwe dingen kan aanreiken die in het verlengde van zijn smaak liggen. Maar hoe digitaliseer je smaak? Dat is de vraag waar al zijn concurrenten de tanden min of meer op hebben stuk gebeten, maar Musimap-bedenker Pierre Lebecque vond de sleutel in de zachte wetenschappen.

Zegt Favrat: “Waar anderen als Pandora enkel een harde wetenschappelijke insteek namen – aantal beats per minuut en dat soort meetbare zaken – besefte hij dat je ook de emotionele kant in rekening moet nemen. En dus hebben we een miljoen sleutelnummers uit de muziekgeschiedenis niet alleen laten analyseren door it-specialisten, maar ook door sociologen, psychologen en neurologen die elk hebben onderverdeeld naargelang emoties en moods, en musicologen die tagden op invloeden. Op die manier kreeg elk nummer maar liefst 55 parameters mee, waarmee we een netwerk van kenmerken konden opbouwen. We hoeven nieuwe nummers nu maar op te laden en te laten vergelijken met die referenties om ze semiautomatisch – want moeilijke gevallen worden nog altijd door mensen bekeken – te laten analyseren.”

Daarbij gaat Musimap ook te rade bij grote websites als AllMusic, Discogs of Wikipedia. De informatie die zij over een band of artiest bieden wordt ook geanalyseerd op kernwoorden, en ook die kennis wordt toegevoegd aan een nummer. “Zo kunnen we invloeden en verbanden nog beter opbouwen”, zegt Favrat. “Voeg dat dan toe aan data die we met toestemming van de gebruiker krijgen – welke muziek hij op zijn telefoon of computer heeft staan, waar hij wanneer naar luistert – en we kunnen perfect inspelen op wat hij wil horen. Weten we dat de gebruiker op zondagmiddag meestal klassiek oplegt, dan houden we daar rekening mee.”

De afgelopen jaren verzamelde Musimap zo’n 2.2 miljoen euro bij familie, vrienden en business angels die voornamelijk werd geïnvesteerd in de ontwikkeling van het analysesysteem. “We hebben op een bepaald moment in 2012 wel overwogen om onze eigen streaming service uit de grond te stampen, maar na een beta testfase hebben we dat toch maar gelaten. Het had een 10 à 15 miljoen euro gekost om dat te realiseren, en dat hadden we niet. Dan konden we ons beter toespitsen op waar we goed in zijn: de technologie er achter op punt stellen.”

Nu dat zover is, moet Musimap zijn belofte waar maken, en moet het inkomsten genereren via licensiëring. “Digitale radio’s, streaming services, advertising company’s, restaurants en retailers, ze zijn allemaal potentiële klanten”, zegt de CEO. Het is de bedoeling dat we de groten kunnen overtuigen van ons kunnen, maar voorlopig kunnen we alvast wat kleinere deals voorleggen met onder andere Intelligent Headset, Sounderbox, en Rendez-Vous Digital. Ondertussen zijn we wel ook in gesprek met grote mediagroepen.”

En nu? Zijn er meer investeringen nodig? Favrat twijfelt. “We hebben in elk geval geen geld nodig puur voor het geld. Het product is er en met die eerste deals kunnen we een zakencijfer opbouwen. Maar natuurlijk kan het interessant zijn om via overnames van kleinere concurrente een sped up market entry te kunnen realiseren. Met het oog daarop zijn we onder andere naar het Finse Slush, de beurs voor investeringen in technologische start-ups, geweest. Als er partners opduiken om dat soort strategische investeringen te doen, dan kan er immers zeker gepraat worden.”

Musimap

Maatschappelijke zetel: Luik

Aantal vennoten: elf

Op zoek naar investeerders: enkel voor strategische investeringen

Website:www.musimap.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content