Computergebruikers worden niet graag onderbroken. Dat blijkt uit een studie van de Brigham Young University. Tot 90 procent van de veiligheidswaarschuwingen worden genegeerd, ook als die belangrijke informatie bevatten.

Aan deelnemers werd gevraagd om simpele computertaken uit te voeren terwijl een fMRI scanner hun hersenactiviteit analyseerde. Zo'n 74 procent van de deelnemers negeerden daarbij bijvoorbeeld een waarschuwing die op het scherm verscheen terwijl ze een venster sloten. Nog 79 procent negeerde pop-ups tijdens het bekijken van een video en 87 procent nam geen notitie van de berichten die opdoken terwijl ze informatie, zoals een bevestigingscode, aan het overtikken waren.

De studie suggereert dat dit te maken heeft met 'dual-task interference'. Het combineren van taken, of het onderbreken van zelfs simpele taken, heeft verhoogde stress en een vermindering in productiviteit tot gevolg. In mensentaal: wij kunnen niet multitasken. De studie suggereert dat beveiligingsfirma's de timing van hun pop-ups verbeteren. De kans zit er bovendien in dat hetzelfde principe ook scammers goed uitkomt.

Computergebruikers worden niet graag onderbroken. Dat blijkt uit een studie van de Brigham Young University. Tot 90 procent van de veiligheidswaarschuwingen worden genegeerd, ook als die belangrijke informatie bevatten. Aan deelnemers werd gevraagd om simpele computertaken uit te voeren terwijl een fMRI scanner hun hersenactiviteit analyseerde. Zo'n 74 procent van de deelnemers negeerden daarbij bijvoorbeeld een waarschuwing die op het scherm verscheen terwijl ze een venster sloten. Nog 79 procent negeerde pop-ups tijdens het bekijken van een video en 87 procent nam geen notitie van de berichten die opdoken terwijl ze informatie, zoals een bevestigingscode, aan het overtikken waren.De studie suggereert dat dit te maken heeft met 'dual-task interference'. Het combineren van taken, of het onderbreken van zelfs simpele taken, heeft verhoogde stress en een vermindering in productiviteit tot gevolg. In mensentaal: wij kunnen niet multitasken. De studie suggereert dat beveiligingsfirma's de timing van hun pop-ups verbeteren. De kans zit er bovendien in dat hetzelfde principe ook scammers goed uitkomt.