1,2 miljoen euro boete voor ICT-leveranciers De Lijn

Pieterjan Van Leemputten

Het vernieuwingsproject ReTiBo van De Lijn liep eind vorig jaar vertragingen op tot groot ongenoegen van topman Roger Kesteloot. Een jaar later zijn de violen gestemd, maar niet zonder gevolgen voor Prodata en Fabricom.

Het vernieuwingsproject ReTiBo van De Lijn liep eind vorig jaar vertragingen op tot groot ongenoegen van topman Roger Kesteloot. Een jaar later zijn de violen gestemd, maar niet zonder gevolgen voor Prodata en Fabricom.

Flashback 2011: Profa, het consortium van Prodata Mobility, Prodata Systems en Fabricom, sleepte bij De Lijn een project in de wacht ter waarde van ruim honderd miljoen euro voor het nieuwe registratiesysteem en de boordcomputers op bussen en trams. Maar eind 2012 liet Roger Kesteloot in De Tijd verstaan dat het project stevige vertraging had opgelopen en hij de leveranciers in gebreke had gesteld. Kostenplaatje: 18.714 euro per dag.

Vandaag lijkt de relatie tussen leverancier en klant er beter voor te staan. “Er is intussen een herzieningsovereenkomst afgesloten met Profa”, legt Etiënne Hemerijckx, afdelingshoofd voor ReTiBo bij De Lijn uit. “Voor de hardware en installatie bleek er een grotere complexiteit dan verwacht voor de bussen van de exploitanten (zo’n vijftig procent van de bussen die namens De Lijn rijden, nvdr).

De bestaande installaties waarop het systeem moest worden aangesloten, waren veel diverser waardoor elke bus een soort prototype werd. Op softwarevlak kwamen er dan weer een aantal verfijningen naar boven waardoor de complexiteit van de software is toegenomen.”

Intussen loopt het project op kruissnelheid. Er zijn bij benadering 1.800 bussen aangepast en ook de trams kregen intussen installaties. “De bussen rusten we uit op een centrale plaats in Duffel. Daar worden nu 40 tot 50 voertuigen per week afgewerkt”, zegt Hemerijckx.

Ook het vervangen van de 65+ kaart door een exemplaar met chip is intussen op gang gekomen en de software hiervoor is klaar.

Maar hoe zit het intussen met de boeteclausule en de ingebrekestelling? “In de herzieningsovereenkomst zijn er nieuwe afspraken gemaakt, inclusief een nieuwe boeteclausule. Er is sowieso een algemene vertraging en de hiertoe toe te passen boete dient toebedeeld te worden aan Profa. In totaal zal dat gaan om ca. 1,2 miljoen euro.”

Het totale project zal klaar zijn tegen 2016. “In totaal zal er een vertraging zijn van veertien maanden voor de hardware en achttien maanden voor de software. Al moet je dat ook in perspectief plaatsen, voor projecten van deze omvang is dat ook niet zo uitzonderlijk”, besluit Hemerijckx.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content