“1 op 5 verkochte Nokia Lumia’s is voor zakelijke markt”

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Nokia positioneert de Lumia-reeks alsmaar meer als een toestel dat ook bedrijven kan charmeren.

Tijdens de presentaties van nieuwe smartphones wordt doorgaans bijzonder veel aandacht besteed aan het entertainmentluik. Bij Nokia was dat vanochtend niet anders, maar ceo Stephen Elop ging achteraf wel even door op het gebruik van smartphones in bedrijven.

“Het afgelopen kwartaal was 1 op de 5 verkochte Nokia Lumia’s bedoeld voor de zakelijke markt”, zei Elop. “Samen met Microsoft willen we zakelijke gebruikers ook duidelijk aanspreken en de competitie aangaan in de bedrijvenmarkt”, klonk het. Sterke argumenten zijn dan onder meer de integratie met Microsoft-producten als Sharepoint, Exchange, Lync en Office 365. “Maar we zetten ook in op sterke security”, voegde Elop daar nog aan toe.

Hij had ook enkele namen van grote bedrijven in petto die aan het overstappen zijn naar Lumia: Coca-Cola, KPN in Nederland, Mall of America en liftenleverancier KONE. Overigens promoten volgens Elop operatoren als Orange, Vodafone en Telstra nu al actief de Lumia-reeks als “top business tools”.

Meer contentafspraken

In de zoektocht naar nieuwe salesargumenten, zet Nokia trouwens ook meer in op unieke apps en content. Zo is er een nieuwe content-deal met Dreamworks Animation gesloten waarvan we vanaf de tweede helft van het jaar de eerste vruchten zullen zien. Maar via api’s wil Nokia ook externe ontwikkelaars aan de slag helpen. Burton, GoPro en Foursquare tonen op de beurs enkele demo’s van nieuwe apps op basis van Lumia api’s. Tot slot toch ook nog even vermelden dat de suite van Nokia met kaartenapplicaties binnenkort ook beschikbaar wordt voor niet-Nokia toestellen met WP8. “Onze bedoeling is om meer schaalgrootte te halen en de kwaliteit van de data op die manier te verbeteren”, aldus nog Elop.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content