“1 op de 2 verkochte smartphones is een Samsung-toestel”

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Voor de tweede maand op rij is Samsung in ons land marktleider voor zowel gsm’s als smartphones, zowel in aantal units als omzet. Dat vertelde het bedrijf zelf in de marge van het Mobile World Congress.

Voor de tweede maand op rij is Samsung in ons land marktleider voor zowel gsm’s als smartphones, zowel in aantal units als omzet. Dat vertelde het bedrijf zelf in de marge van het Mobile World Congress. Waar Nokia jarenlang de plak zwaaide in ons land, is het momenteel het Zuid-Koreaanse Samsung dat de best verkopende gsm-fabrikant is. Voor de tweede maand op rij prijkt het bedrijf bovenaan de ranking van GfK, zowel in aantal units als in totale waarde. Bij de zogenaamde ‘feature phones’ claimt Samsung ongeveer 43 procent marktaandeel. “Bij de smartphones zitten we zelfs al op 50%. Eén op de twee verkochte smartphones in België is er dus eentje van Samsung”, vertelt Kristof Vanhuffel, product manager telecom.

Het merendeel van die Samsung-smartphones zijn Android-toestellen. “Zeg maar gerust 99%”, aldus Vanhuffel, “al wil dat niet zeggen dat we Windows Phone afschrijven. Later dit jaar komt er nog een nieuw toestel met Windows Phone en we gaan later zeker ook toestellen uitbrengen van zodra Windows Phone 8 beschikbaar is.”

Vanhuffel verklaart het succes door de lagere prijzen die Samsung hanteerde. “Een Galaxy Mini kost maar 99 euro. De Galaxy Y verkopen we voor 129 euro. Voor dat geld krijg je bijzonder veel functionaliteit vergeleken met vroeger”, zegt Vanhuffel. Het gemiddelde bedrag dat een doorsnee consument neertelt voor zijn of haar smartphone schommelt volgens de product manager rond de 150 euro.

Nummer 2 in tablets

Op de tabletmarkt steekt Apple er uiteraard met kop en schouders bovenuit. Samsung is in België tweede met ongeveer 11 procent marktaandeel. De overige fabrikanten halen elk slechts luttele procentjes.

“Al meet GfK niet alles. Het rental-model van Belgacom bijvoorbeeld zit niet in deze cijfers, waardoor ons werkelijk marktaandeel allicht iets hoger uitvalt”, zegt Vanhuffel. Volgens hem slaagde de fabrikant er zelfs in om de laatste maanden enkele procenten van het marktaandeel van Apple af te snoepen. Het is nu uitkijken naar de iPad-aankondiging van Apple op 7 maart.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content