1: Geef nooit je geheime bankcode weg

2: Koop niets aan als het webshopadres niet start met 'HTTPS'

3: Kies een wachtwoord met minstens 8 tekens

4: Check eerst de 'e-reputatie' van de verkoper

5: Hoe je de zwarte gordel in wantrouwen behaalt

6: Lees de algemene voorwaarden (en aanvaard ze niet zomaar)

7: Geef geen persoonlijke info weg die niet nodig is voor betaling of verzending

8: Hoe je je bankrekening en facturen beheerst

9: Gebruik bij het online kopen een antivirus

10: Kijk na of de webshop over een kwaliteitslabel beschikt

Er werd ook een campagnewebsite ontwikkeld: E-shop-defense.be.

E-commerce in België

Vorig jaar groeide e-commerce met 25 procent, goed voor een totale omzet van zo'n 1,9 miljard euro, aldus Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda. 'Dit jaar rekenen we op een omzet van 2 miljard euro'.

Een van de doelstellingen van de Europese Digitale Agenda is dat 50 procent van de bevolking zijn aankopen online moet doen in 2015: vorig jaar zat ons land aan 48 procent. Daarmee hinkt België achterop ten opzichte van Frankrijk (59 procent), Duitsland, Nederland (69 procent) en het Verenigd Koninkrijk (77 procent).

De Digitale Agenda bepaalt ook dat 33 procent van de kmo's online moet aankopen en verkopen in 2015: in 2013 bleken, wat betreft de verkopen, slechts 20 procent van de Belgische kmo's online bestellingen te hebben ontvangen. Bovendien zijn vier van de vijf grootste e-commerce-websites in ons land buitenlands.

De minister van Digitale Agenda kondigde nog aan dat hij volgend jaar een 'E-commerce Platform' wil lanceren, een plek waar overheid en bedrijven met elkaar kunnen overleggen. Dat kan gaan over een gelijk Europees speelveld op het vlak van productveiligheid, een betrouwbaar online betaalplatform dat breed gedragen wordt of de verbetering van de online veiligheid door betere opvolging van klachten. Hij kijkt daarvoor naar wat vandaag reeds bestaat met de farmasector, het Pharma R&D Platform. (Belga/MI)

Er werd ook een campagnewebsite ontwikkeld: E-shop-defense.be.E-commerce in BelgiëVorig jaar groeide e-commerce met 25 procent, goed voor een totale omzet van zo'n 1,9 miljard euro, aldus Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda. 'Dit jaar rekenen we op een omzet van 2 miljard euro'. Een van de doelstellingen van de Europese Digitale Agenda is dat 50 procent van de bevolking zijn aankopen online moet doen in 2015: vorig jaar zat ons land aan 48 procent. Daarmee hinkt België achterop ten opzichte van Frankrijk (59 procent), Duitsland, Nederland (69 procent) en het Verenigd Koninkrijk (77 procent). De Digitale Agenda bepaalt ook dat 33 procent van de kmo's online moet aankopen en verkopen in 2015: in 2013 bleken, wat betreft de verkopen, slechts 20 procent van de Belgische kmo's online bestellingen te hebben ontvangen. Bovendien zijn vier van de vijf grootste e-commerce-websites in ons land buitenlands. De minister van Digitale Agenda kondigde nog aan dat hij volgend jaar een 'E-commerce Platform' wil lanceren, een plek waar overheid en bedrijven met elkaar kunnen overleggen. Dat kan gaan over een gelijk Europees speelveld op het vlak van productveiligheid, een betrouwbaar online betaalplatform dat breed gedragen wordt of de verbetering van de online veiligheid door betere opvolging van klachten. Hij kijkt daarvoor naar wat vandaag reeds bestaat met de farmasector, het Pharma R&D Platform. (Belga/MI)