1001 Passions grote winnaar BetaGroup Awards

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

1001 Passions is de grote winnaar geworden op de eerste editie van de BetaGroup Awards. De Brusselse start-up sleepte zowel de prijs voor het beste ‘new media’-bedrijfje in de wacht als de award voor ‘start-up van het jaar’.

BetaGroup is de grootste web community in ons land. De organisatie groepeert en begeleidt Belgische internetondernemers, softwareontwikkelaars, digital marketeers en creatievelingen, en organiseert maandelijks tal van pitch-events, conferenties, workshops en lezingen in en rond de hoofdstad (en ook steeds vaker daarbuiten).

Vanaf dit jaar voegt BetaGroup een ‘award show’ toe aan de portfolio, in samenwerking met consultant McKinsey. Gisteren werd het event voor de eerste keer georganiseerd in de lokalen van het Microsoft Innovation Centre (MIC) in Brussel.

In totaal werden er vijf prijzen uitgereikt: één voor ‘start-up van het jaar’, eentje voor ‘women in tech’, een prijs in ‘mobile’, een award voor ‘green tech’ en een bekroning voor het beste ‘new media’-bedrijfje.

In totaal hebben 42 starters uit het BetaGroup-ecosysteem een kandidatuur ingediend. De voorwaarden waren dat je maximaal drie jaar actief bent, en dat je product echt bestaat en beschikbaar is. “Samen met bedrijfsincubator Eebic gebeurde een eerste screening”, legt Philippe Rangoni van BetaGroup uit.

“Daarbij zijn we van 42 naar 15 kandidaten gegaan, 3 projecten per categorie. Wat de criteria waren? De starters moesten innovatief zijn, en hun project schaalbaar. Het moest gaan om bedrijfjes die ook in ons land potentieel hebben, en die niet uit zijn op een onmiddellijke verkoop.”

De uiteindelijke winnaars werden gekozen door een jury van vijf specialisten uit het Belgische start-up milieu, die voorgezeten werd door serieondernemer Jean Zurstrassen.

1001 Passions

1001 Passions (het vroegere Sharebox) is als grote winnaar uit de bus gekomen. De Brusselse start-up sleepte zowel de prijs voor het beste ‘new media’-bedrijfje in de wacht, als de award voor ‘start-up van het jaar’.

De jongens en meisjes achter 1001 Passions hebben in de schoot van de Nest’Up-accelerator een cross-mediaal sociaal platform ontwikkeld (web, televisie, radio, mobile) waarmee uitwisselingen en ontmoetingen rond een bepaalde passie opgezet kunnen worden.

De starter kreeg de wind in de zeilen dankzij een veelbesproken samenwerking met de Waalse publieke omroep RTBF, die Sharebox vroeg om een verlengstuk te breien aan het programma 1001 Belges, online en op de sociale media.

“We waren aangenaam verrast door dit concept, en door het businessmodel er achter”, vertelt Jean Zurstrassen. “Zeker het feit dat er een link naar de televisie is, kan heel wat (media)bedrijven in binnen- en buitenland aanspreken.”

Jurylid Daan De Wever van Destiny Telecom plaatste wel een kanttekening. “De jongens van Sharebox gaan het niet gemakkelijk hebben. Want in essentie is hun toepassing een zoveelste collaboration-platform, dit keer voor een kleine niche. Benieuwd of ze ook hun aanbod naar bedrijven toe verder zullen kunnen uitwerken.”

Shazam voor radio’s

Het bedrijfje 26 Lights, dat net de app Aird boven de doopvont heeft gehouden, werd beloond met de award in ‘mobile’. Aird is een soort van Shazam voor radio’s, met heel wat extra features. “Wanneer je in de wagen zit, kan je bijvoorbeeld een geluidje maken en de app vertelt je meteen waar je naar luistert”, legt Zurstrassen uit.

De prijs voor beste ‘green tech’ gaat naar de Luikse starter SmartNodes, die een slim verlichtingssysteem heeft ontwikkeld, en oprichter Emmanuelle Vin van het Brusselse AMIA Systems mocht de award voor ‘woman in tech’ in ontvangst nemen. AMIA heeft B2B-software gebouwd waarmee de plaatsing van de productiemachines in een fabriek kan geoptimaliseerd worden.

De jury, waarin ook Alan Feld van de Israëlische durfkapitalist Vintage Investment Partners een plaats had, prees tenslotte de pitch van ceo Tanguy Goretti van Djump, de Brusselse starter die een app voor ‘gemeenschapscarpoolen’ heeft ontwikkeld naar het voorbeeld van het Amerikaanse Lyft.

Alle winnaars, Goretti incluis, krijgen dezelfde prijs mee naar huis: een ticket voor twee personen voor een reis van een week naar ‘Silicon Wadi’, het technologiewalhalla van het Midden Oosten in Tel Aviv. De trip wordt georganiseerd door BetaGroup en McKinsey in de eerste week van mei.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content