3.333 mensen per week vergeten eID-codes

In 2010 hebben in totaal 173.298 mensen of gemiddeld 3.333 mensen per week naar Binnenlandse Zaken gebeld omdat ze de pin- en/of pukcode van hun elektronische identiteitskaart (eID) vergeten of kwijt waren. Dat meldt de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken.

In 2010 hebben in totaal 173.298 mensen of gemiddeld 3.333 mensen per week naar Binnenlandse Zaken gebeld omdat ze de pin- en/of pukcode van hun elektronische identiteitskaart (eID) vergeten of kwijt waren. Dat meldt de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken.

Een nieuwe pin- en/of pukcode aanvragen is gratis voor de burger, maar kost Binnenlandse Zaken 0,59 euro per aanvraag. In 2010 moest het departement daardoor 102.245 euro betalen. “Bovenop die kost, stellen we vast dat twee mensen full-time bezig zijn met de behandeling van die aanvragen. Dat is veel”, zegt Luc Vanneste, directeur-generaal van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.

Daarnaast waren er in 2010 48.267 meldingen van een defecte chip van de eID. “De eID wordt soms nogal slecht behandeld. Vooral jonge mannen steken de kaart onbeschermd in hun achterzak. Als zo’n kaart keer op keer geplooid wordt bij het gaan zitten, dan is er een risico dat het fout loopt”, zo zegt Vanneste. Binnenlandse Zaken heeft daarom beslist om basistips over de eID en de Kids-ID te verspreiden. Via de gemeenten zullen vanaf de herfst van 2011 jaarlijks meer dan 2 miljoen kaartjes verdeeld worden aan alle inwoners die een eID of een Kids-ID afhalen of wensen.

Met de kaartjes wil de overheid de bevolking sensibiliseren voor het bewaren van de pin- en pukcode van de eID, en het tijdig aanvragen van de Kids-ID. In 2010 werden namelijk 8.028 Kids-IDs in spoedprocedure aangevraagd. Samen moesten de ouders daarvoor minstens 1.364.760 euro ophoesten.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content