Op het internet pakken veel dubieuze bedrijven uit met gratis of spotgoedkope proefpakketten op allerlei producten. Wie erop ingaat, gaat zonder het te beseffen een duur abonnement aan.

Vorig jaar lieten 6.000 Belgen zich op deze manier oplichten door een Deens bedrijf, voor een gezamenlijk bedrag van 2,4 miljoen euro, meldt VTM Nieuws. Ze dachten dat ze gratis staaltjes antirimpelcrème hadden besteld, maar namen eigenlijk een abonnement van bijna 100 euro per maand.

"Door het optreden van de Economische inspectie hebben de Deense autoriteiten ervoor gezorgd dat het product niet meer via het internet verkocht kan worden, en de gedupeerden kregen hun geld terug van Worldine", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie aan VTM.

Ook het Europees Centrum voor de Consument nam de proef op de som: het bestelde een starterspakketje e-sigaretten ter waarde van 20 euro bij het Letse Lyko Smoke. Maar een maand nadat dit pakket toegekomen was, kwam er een tweede pakket ter waarde van 57 euro. (MI)

Op het internet pakken veel dubieuze bedrijven uit met gratis of spotgoedkope proefpakketten op allerlei producten. Wie erop ingaat, gaat zonder het te beseffen een duur abonnement aan. Vorig jaar lieten 6.000 Belgen zich op deze manier oplichten door een Deens bedrijf, voor een gezamenlijk bedrag van 2,4 miljoen euro, meldt VTM Nieuws. Ze dachten dat ze gratis staaltjes antirimpelcrème hadden besteld, maar namen eigenlijk een abonnement van bijna 100 euro per maand. "Door het optreden van de Economische inspectie hebben de Deense autoriteiten ervoor gezorgd dat het product niet meer via het internet verkocht kan worden, en de gedupeerden kregen hun geld terug van Worldine", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie aan VTM. Ook het Europees Centrum voor de Consument nam de proef op de som: het bestelde een starterspakketje e-sigaretten ter waarde van 20 euro bij het Letse Lyko Smoke. Maar een maand nadat dit pakket toegekomen was, kwam er een tweede pakket ter waarde van 57 euro. (MI)