Acerta, CM en Telenet creëren samen ‘Doccle’

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

HR-dienstengroep Acerta, Telenet en CM (Christelijke Mutualiteit) werken aan een ‘digitale archiefkast’. De drie bedrijven stoppen die activiteit in een apart bedrijf genaamd ‘Doccle’ en zoeken extra partners.

HR-dienstengroep Acerta, Telenet en CM (Christelijke Mutualiteit) werken aan een ‘digitale archiefkast’. De drie bedrijven stoppen die activiteit in een apart bedrijf genaamd ‘Doccle’ en zoeken extra partners.

Initiatiefnemer van het nieuwe platform voor de digitalisering van allerlei papieren documenten, is Acerta. Telenet en CM gingen al snel mee in het verhaal, wat resulteerde in een nieuw coöperatieve vennootschap die sinds begin dit jaar actief is. De drie bedrijven investeren elk 500.000 euro in ‘Doccle’. Voor de eigenlijke it-ontwikkeling tekende Atos Wordline, omwille van de expertise in beveiliging van elektronische transacties en het digitaliseren van diensten.

De bedoeling is om één gezamenlijke ‘digitale archiefkast’ te creëren voor bedrijven en particulieren. Telenet kan er de facturen voor de klanten in stoppen, CM bijvoorbeeld de terugbetalingsoverzichten en Acerta de loonbrieven. “We zijn er in geslaagd om de drie verzenders vrij snel op één lijn te krijgen”, zegt Bram Lerouge die het Doccle-project leidt. “Uiteindelijk is er een gemeenschappelijke problematiek die iedereen wil oplossen: dichter bij de klant staan en de drempel om digitale documenten te gebruiken zo laag mogelijk houden.”

Schaalvoordelen zoeken

Volgens Lerouge lopen bedrijven die individueel naar een digitale verzending overschakelen al snel tegen een hoge kostprijs aan: “We willen duidelijk voor schaalvoordelen zoals kostenbesparing gaan. In een coöperatieve vennootschap wordt kost en expertise gedeeld.” Om die schaalvoordelen nog meer te laten spelen, zoekt Doccle extra partners. “Het is zeker niet de bedoeling om Doccle binnen de huidige drie bedrijven te houden. We gaan actief op zoek naar extra samenwerkingsmogelijkheden”, aldus Lerouge.

Daarnaast is het ook de bedoeling om de eindgebruiker te betrekken. “We moeten er echt voor zorgen dat zij er ook voordeel aan hebben. Ook de herkenbaarheid van de verschillende verzenders is belangrijk”, besluit Lerouge. Tegen het eerste kwartaal van volgend jaar hoopt Doccle klaar te zijn voor de lancering naar de eindgebruikers toe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content