Het 'Acceptable Ads Platform' van Adblock Plus zal adverteerders toelaten om toch de gebruikers van de plugin te bereiken, dat schrijf de Wall Street Journal. Eyeo, het bedrijf achter Adblock Plus, gaat daarvoor samenwerken met advertentiebedrijf ComboTag. Samen starten ze een geautomatiseerde advertentiedienst.

Uitgevers van websites kunnen zich aanmelden bij de dienst en zo advertentieruimte op hun websites verhandelen. 'Aanvaardbare advertenties' worden vervolgens doorgelaten door de filters van Adblock Plus. Eyeo geeft aan dat er criteria worden toegepast op welke advertenties acceptabel zijn, onder meer naar grootte, positie en onderwerp toe.

Google en AppNexus stappen ook mee in het project. Zij regelen de verkoop aan adverteerders via hun eigen online advertentiemarkt. Elk van die partners neemt een deeltje van de koek die dat opbrengt, en de rest gaat naar de uitgevers van de website.

Nogal wat uitgeverijen hebben negatief gereageerd op de stap, waarbij Adblock Plus volgens hen eerst een muur opricht voor advertentie-inkomsten, en vervolgens geld vraagt om die muur weer naar beneden te halen.

"Er bestaan nu twee ecosystemen van online gebruikers," zegt Eyeo ceo Till Faida in een persbericht: "zij die irritante advertenties blokkeren, en zij die het niet doen. Het Acceptable Ads Platform laat uitgevers toe om die eerste groep te bereiken zonder iets te veranderen aan hoe ze de tweede groep bereiken."

Het Acceptable Ads Platform is nu ongeveer een maand in beta met een dozijn websites, volgens ComboTag ceo Guy Tytunovich. In die periode schoot de prijs van de advertenties die er via Google en AppNexus verkocht werden de hoogte in. Dat komt, zegt Tytunovich, omdat adverteerders graag net die gebruikers bereiken die "bedreven zijn in technologie en advertenties blokkeren".

Het 'Acceptable Ads Platform' van Adblock Plus zal adverteerders toelaten om toch de gebruikers van de plugin te bereiken, dat schrijf de Wall Street Journal. Eyeo, het bedrijf achter Adblock Plus, gaat daarvoor samenwerken met advertentiebedrijf ComboTag. Samen starten ze een geautomatiseerde advertentiedienst. Uitgevers van websites kunnen zich aanmelden bij de dienst en zo advertentieruimte op hun websites verhandelen. 'Aanvaardbare advertenties' worden vervolgens doorgelaten door de filters van Adblock Plus. Eyeo geeft aan dat er criteria worden toegepast op welke advertenties acceptabel zijn, onder meer naar grootte, positie en onderwerp toe. Google en AppNexus stappen ook mee in het project. Zij regelen de verkoop aan adverteerders via hun eigen online advertentiemarkt. Elk van die partners neemt een deeltje van de koek die dat opbrengt, en de rest gaat naar de uitgevers van de website.Nogal wat uitgeverijen hebben negatief gereageerd op de stap, waarbij Adblock Plus volgens hen eerst een muur opricht voor advertentie-inkomsten, en vervolgens geld vraagt om die muur weer naar beneden te halen. "Er bestaan nu twee ecosystemen van online gebruikers," zegt Eyeo ceo Till Faida in een persbericht: "zij die irritante advertenties blokkeren, en zij die het niet doen. Het Acceptable Ads Platform laat uitgevers toe om die eerste groep te bereiken zonder iets te veranderen aan hoe ze de tweede groep bereiken."Het Acceptable Ads Platform is nu ongeveer een maand in beta met een dozijn websites, volgens ComboTag ceo Guy Tytunovich. In die periode schoot de prijs van de advertenties die er via Google en AppNexus verkocht werden de hoogte in. Dat komt, zegt Tytunovich, omdat adverteerders graag net die gebruikers bereiken die "bedreven zijn in technologie en advertenties blokkeren".