Door televisieschermen interactief te maken wil de West-Vlaamse start-up Pixee het leven in ziekenhuizen en woonzorgcentra wat veraangenamen. Tegelijk laat het systeem je ook toe om vlot Digital Signage (zeg maar een beeldkrant) voor andere schermen te ontwerpen.

Machines genereren gegevens, dat is in dit datatijdperk een feit. Wat je met die informatie doet is nog een andere zaak. Door ze handig en overzichtelijk te visualiseren, zodat je er ook zonder IT-kennis iets van begrijpt, wil de West-Vlaamse start-up Ikologik daar een handje bij helpen.

Info@grootbedrijf.be. Dat is meestal het adres waar een hoop ongedefiniëerde, onbestemde mails terechtkomen die toch liefst snel afgehandeld worden. Door daar artificiële intelligentie op los te laten wil de Oostendse start-up Tekst.ai ervoor zorgen dat ze meteen bij de juiste persoon of dienst belanden voor een antwoord.

Wie personeel in verschillende landen moet uitbetalen, weet hoe verschrikkelijk ingewikkeld het dan kan worden om het overzicht te behouden. De Vlaams-Brabantse start-up PayBIX wil werkgevers opnieuw de bomen door het bos laten zien met één overkoepelend payrollsysteem.

Fietsdiefstallen zijn één van de zeven plagen van de grootstad, maar ook elders komt het vaker voor dan gewenst. Met een app die gebruikers de weg naar de veiligste fietsenparkings wijst, wil Owlee daar een eind aan maken. Wordt je fiets desondanks toch gejat, dan zet de Brusselse start-up alles in op identificatie. Belangrijk, want jaarlijks worden duizenden fietsen teruggevonden zonder dat de eigenaar daarvan op de hoogte kan worden gesteld.

Meer tijd voor inzicht, minder tijd steken in het verwerken en interpreteren van data: dat is wat de aiGUST accountants en fiscalisten met zijn platform wil bieden. Tegen eind dit jaar wil de Leuvense start-up klaar zijn om zijn oplossing op de eerste klanten los te laten.

Supermarktketens en andere retailers zitten op een berg data. Daar kunnen ze geld uit halen, als ze al die gegevens goed inzetten. Tegelijk willen fabrikanten graag inzicht in hoe hun producten het doen, en of hun klanten gemaakte afspraken wel nakomen. De Oost-Vlaamse start-up Impaqtr wil die twee dingen met een SaaS-platform samenbrengen.

Een virtuele tour waarbij je niet alleen een realistisch beeld van een ruimte krijgt, maar waarbij je voor bijkomende info desgewenst rechtstreeks naar partners wordt doorverwezen. Dat is wat de Antwerpse start-up 3-DEE zijn klanten te bieden heeft. Na nauwelijks een jaar blijkt het een gat in een door covid-19 geschapen markt.