Vorige week werd tijdens de 30ste verjaardag van Bitlar, de beheerder van de transportzone LAR in Rekkem, nog gezegd dat Vlaanderen de boot rond e-commerce heeft gemist. Het is bijvoorbeeld ver zoeken naar een Belgisch bedrijf tussen de Europese toppers.

Inhaalbeweging nodig

'Geen enkele van die buitenlandse topspelers op het gebied van e-commerce is logistiek aanwezig. We moeten dus een inhaalbeweging maken', vult minister van Digitale Agenda Alexander De Croo aan.

'Nochtans zijn de opportuniteiten groot', zegt hij. 'Uit cijfers blijkt dat de digitale economie zeven keer sneller groeit dan de klassieke economie, en dat er voor iedere twee jobs die verdwijnen, vijf nieuwe worden gecreëerd in deze sector. We moeten een deel van de taart in België houden. E-commerce is een beweging die het DNA van alle industrieën aan het transformeren is.'

'70% van bedrijven doet niet aan e-commerce, terwijl 87% de noodzaak inziet'

De Croo wil een zo gunstig mogelijk klimaat scheppen en om de drie maanden met de sector in gesprek gaan om te polsen waar de overheid kan helpen. Dat er nog mogelijkheden zijn, wijzen ook cijfers van ondernemersorganisatie Unizo uit, organisator van de e-commerce-vakbeurs in Kortrijk. 'Bijna 70 procent van de ondernemingen doet niet aan e-commerce, terwijl 87 procent erkent dat dat noodzakelijk is om mee te zijn', aldus gedelegeerd bestuurder van Unizo Karel Van Eetvelt.

De beurs in Kortrijk, die maandag en dinsdag plaatsvindt, telt 100 standhouders en 3.000 voorinschrijvingen. Doel is te tonen wat de sector inhoudt en te bieden heeft voor ondernemers die nog niet op de kar zijn gesprongen. (Belga/MI)

Vorige week werd tijdens de 30ste verjaardag van Bitlar, de beheerder van de transportzone LAR in Rekkem, nog gezegd dat Vlaanderen de boot rond e-commerce heeft gemist. Het is bijvoorbeeld ver zoeken naar een Belgisch bedrijf tussen de Europese toppers. 'Geen enkele van die buitenlandse topspelers op het gebied van e-commerce is logistiek aanwezig. We moeten dus een inhaalbeweging maken', vult minister van Digitale Agenda Alexander De Croo aan. 'Nochtans zijn de opportuniteiten groot', zegt hij. 'Uit cijfers blijkt dat de digitale economie zeven keer sneller groeit dan de klassieke economie, en dat er voor iedere twee jobs die verdwijnen, vijf nieuwe worden gecreëerd in deze sector. We moeten een deel van de taart in België houden. E-commerce is een beweging die het DNA van alle industrieën aan het transformeren is.' De Croo wil een zo gunstig mogelijk klimaat scheppen en om de drie maanden met de sector in gesprek gaan om te polsen waar de overheid kan helpen. Dat er nog mogelijkheden zijn, wijzen ook cijfers van ondernemersorganisatie Unizo uit, organisator van de e-commerce-vakbeurs in Kortrijk. 'Bijna 70 procent van de ondernemingen doet niet aan e-commerce, terwijl 87 procent erkent dat dat noodzakelijk is om mee te zijn', aldus gedelegeerd bestuurder van Unizo Karel Van Eetvelt. De beurs in Kortrijk, die maandag en dinsdag plaatsvindt, telt 100 standhouders en 3.000 voorinschrijvingen. Doel is te tonen wat de sector inhoudt en te bieden heeft voor ondernemers die nog niet op de kar zijn gesprongen. (Belga/MI)