Amazon gaat voor mobiele betalingen en 3D-prints

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Amazon trekt de kaart van de gepersonaliseerde 3D-printproducten en komt met een kredietkaartlezer die moet concurreren met PayPal en Square.

Amazon trekt de kaart van de gepersonaliseerde 3D-printproducten en komt met een kredietkaartlezer die moet concurreren met PayPal en Square.

De Amerikaanse internetgigant heeft aangekondigd dat hij gepersonaliseerde juwelen, speelgoed telefoonhoesjes en andere accessoires gaat verkopen via zijn website (en zo meteen een concurrent wordt voor het Belgische Materialise).

Geïnteresseerden kunnen al kiezen uit 200 artikelen: van oorringen tot manchetknopen en designlampen. Alle voorwerpen kunnen worden aangepast naar eigen smaak, soms kan er een gepersonaliseerde boodschap worden toegevoegd aan de hebbedingen.

Voor het printen zelf werkt Amazon samen met drie (Amerikaanse) bedrijven die al langer actief zijn in de sector, namelijk Sculpteo, Mixee Labs en 3DLT. “Wat klanten willen is niet langer afhankelijk van wat er in voorraad is, maar van hun verbeeldingskracht,” verduidelijkt Sculpteo-topman Clément Moreau zijn deal met het bedrijf van Jeffrey Besos aan The Verge.

Petra Schindler-Carter van Amazon voegt nog toe dat de webwinkel zich voortaan kan toeleggen op een ‘oneindig aantal producten.’

Kredietkaart

De grootste webwinkel ter wereld gaat binnen enkele weken ook een kredietkaartlezer lanceren op de Amerikaanse markt. Daarmee begeeft Amazon zich nadrukkelijk op het terrein van concurrenten als PayPal en Square. Het nieuwe apparaatje staat in verbinding de smartphone van de gebruiker, en maakt het zo mogelijk om eender waar betalingen af te handelen en te verwerken.

Amazon hééft al een ‘Wallet’-app waaraan kredietkaarten kunnen worden gekoppeld. Vermoedelijk zal de nieuwe kaartlezer hier mee samenwerken.

Overigens sleutelt Amazon volgens 9to5Mac ook aan mobiele betalingen met vingerafdrukken. Dat project staat vermoedelijk los van de ‘Amazon Card Reader’.

In elk geval blijft de retailer zijn aanbod aan een ongezien tempo uitbreiden. De omzet stijgt zo wel, maar het rendement blijft uit. Vorige week nog moest het internetbedrijf een verlies van 94 miljoen euro bekend maken, dubbel zoveel als verwacht. Het aandeel verloor meteen 10 procent.




Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content