Ambitieus vijfjarenplan digitaliseert Accor-hotels

Mercure Amsterdam City**** © alle rechten voorbehouden
Pieterjan Van Leemputten

225 miljoen euro en een overname. Daarmee wil de hotelgroep Accor zijn hotelervaring verbeteren met de focus op mobile en online.

Het budget loopt over vijf jaar en wordt verdeeld in acht programma’s. Het bedrijf wil onder meer dat je als reiziger naadloos kan reizen met online betalingen, online inchecken en meer B2B-services online. De database wordt beter benut om de klantenervaring te verbeteren, maar ook wil de groep meer focussen op business intelligence en analytics waarbij het operationele beslissingen op basis van big data maakt.

Gelijk met het transformatieplan neemt Accor ook Wipolo over, een Franse startup vooral bekend van een reisapplicatie. Het verbaast dan ook niet dat Accor een mobile first aanpak wil met een app die alle diensten voor, tijdens en na een verblijf verzamelt. Voor werknemers komen er tablets en smartphones ter ondersteuning van hun takenpakket. Naar franchisehouders komen er meer middelen rond revenue management en een nieuw billingproces vanaf 2015.

Financieel gaat 55 procent naar investeringen (capex) en 45 procent naar operationele kosten (opex). Concreet wil dat zeggen dat 60 procent naar consolidatie gaat, onder meer door middle- en back-end omgevingen te verbeteren. De rest van het budget wordt ingezet om het marktaandeel van de hotelgroep te verbeteren en de distributiekosten te optimaliseren.

Accor telt wereldwijd 3.600 hotels verspreid over 92 landen en opereert onder meer onder de merknamen Novotel, Sofitel, Mercure en Ibis. Het bedrijf telt 170.000 werknemers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content