Amper 2,4 procent Belgische bedrijven actief op sociale media

Meer dan 97 procent van de Belgische ondernemingen is niet professioneel actief op sociale netwerken als Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Desondanks staat België op de negende plaats in Europa inzake bedrijfsactiviteit op dergelijke netwerken.

Meer dan 97 procent van de Belgische ondernemingen is niet professioneel actief op sociale netwerken als Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Desondanks staat België op de negende plaats in Europa inzake bedrijfsactiviteit op dergelijke netwerken.

Dat moet blijken uit de analyse van een gegevensbank van 400.000 bedrijfswebsites door Email-Brokers, dat actief is in marketing en e-mailmarketing. De 2,4 procent ondernemingen die wel actief zijn op sociale netwerksites, hebben gemiddeld 250 “vrienden” op Facebook.

De topman van Email-Brokers, William Vande Wiele, benadrukt liever de forse vooruitgang bij de Belgische ondernemingen. Het aantal dat actief is op Facebook en Twitter, verdubbelde immers op een jaar tijd.

Binnen België zijn de Luikse ondernemingen (6,1 %) het meest actief op sociaalnetwerksites, voor de Antwerpse en Waals-Brabantse (beide 5,7 %). De Oost-Vlaamse bedrijven (4,2 %) sluiten de rij. “De Franstaligen en de Nederlandstaligen houden elkaar in evenwicht. Dat is zeer uitzonderlijk op internet”, aldus Vande Wiele.

Ook elders in Europa blijft de bedrijfsactiviteit op sociale netwerken beperkt. Engeland staat aan de top met 6 procent, gevolgd door Italië (5,6 %) en Zweden (5,4 %). Ook de buurlanden Frankrijk,

Nederland en Duitsland gaan België vooraf.

Volgens Vande Wiele kunnen bedrijven en zelfstandigen tegenwoordig, dankzij het gebruiksgemak en de efficiëntie van sociale netwerken, allemaal zichtbaar zijn op internet. Het is een andere zaak om erin te slagen een gemeenschap op te bouwen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content