Angry Birds spin-offs komen er aan

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Rovio gaat nog dit jaar heel wat nieuwe Angry Birds-spelletjes …

Het Finse entertainmentbedrijf Rovio gaat nog dit jaar heel wat nieuwe Angry Birds-spelletjes op de wereld loslaten. Dat vertelde M&A-baas Teemu Huuhtanen van Rovio in de marge van ICT Spring in Luxemburg. “Niet al die spelletjes zullen ‘slinger’-gebaseerd zijn, verwacht je aan heel wat spin-offs.”

Angry Birds is de snelst groeiende franchise ooit. AB Space, het laatste spelletje uit de reeks, werd op drie dagen tijd 10 miljoen keer gedownload, na een week werd de grens van 20 miljoen bereikt. In totaal werden de games met de ‘kwade vogels’ al meer dan een miljard keer geïnstalleerd. Maar hoe lang nog voor de fans het concept waarbij de beestjes weggeslingerd worden beu zijn?

M&A-baas Teemu Huuhtanen van Rovio is er gerust op. Al gaf hij in de marge van het ICT Spring-evenement in Luxemburg wel toe dat het tijd wordt voor spin-offs. “Je mag de fans van het originele concept niet afschrikken, people like to sling birds and break stuff. Maar je kan met afgeleiden werken. In de komende maanden gaan we heel wat nieuwe gameconcepten lanceren waarin de AB-karakters een hoofdrol opeisen. De spin-offs komen er aan!”

Rovio, dat intussen een omzet draait van 107 miljoen dollar (met een winst van maar liefst 67,6 miljoen dollar), haalt intussen ook heel wat inkomsten uit afgeleide producten. Meer dan 30 procent van de omzet is afkomstig van merchandising. Om u een idee te geven: enkele dagen nadat het bedrijf met een Angry Birds-frisdrank op de proppen was gekomen in Finland, had het giganten als Coca Cola en Pepsi al van de troon gestoten.

“Angry Birds is vandaag één van de weinige merken die het overal in de wereld goed doen”, aldus nog Huuhtanen. “Zelfs in Japan, een erg moeilijke markt, klokte ons laatste spelletje meteen af op 1. We meten ons graag met Disney, al zijn wij dan eerder een Disney 2.0. Sowieso is Rovio geen zuiver gamesbedrijf meer, maar een entertainmentgroep. De eerste pretparken in Finland, het UK en in China zijn in aanbouw. Amerika volgt snel.”

Wat volgens Huuhtanen het geheim is achter het succes? “De karakters, het sterke intellectuele eigendom”, klinkt het nog. “En het feit dat we de Angry Birds games altijd als een dienst gepresenteerd hebben. We updaten voortdurend en voegen contant nieuwe content toe. Dat wordt geapprecieerd door de fans.”

“Nu is het zaak om ons universum verder te verruimen en naar alle beschikbare platformen te gaan met nieuwe ervaringen”, besluit de Fin. “Straks is Angry Birds ook beschikbaar op de consoles, daarvoor werken we samen met Activision. Wat we anders zouden doen als we vandaag opnieuw zouden moeten beginnen? Facebook skippen en meteen voor mobile gaan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content