Antwerpenaar krijgt elektronische spaar- en voordelenkaart

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Alcatel-Lucent en de stad Antwerpen lanceren de A-kaart, een contactloze getrouwheidskaart waarmee de Antwerpenaar punten kan sparen wanneer hij gebruik maakt van cultuurcentra, zwembaden en stadswinkels. Voldoende punten zorgen voor kortingen bij de betrokken vrijetijdsdiensten. Het is ook mogelijk om de A-kaart te gebruiken als toegangspas, waardoor stadsbewoners op termijn ook deze kaart kunnen gebruiken om zich te identificeren. Gebruikers kunnen hun punten en kortingvoordelen beheren op een speciale website, en de stad kan haar aanbod optimaliseren dankzij een beter inzicht in het gedrag van de burger.

Alcatel-Lucent en de stad Antwerpen lanceren de A-kaart, een contactloze getrouwheidskaart waarmee de Antwerpenaar punten kan sparen wanneer hij gebruik maakt van cultuurcentra, zwembaden en stadswinkels. Voldoende punten zorgen voor kortingen bij de betrokken vrijetijdsdiensten.

Het is ook mogelijk om de A-kaart in te zetten als toegangspas, waardoor stadsbewoners ze op termijn ook kunnen gebruiken om zich te identificeren. Burgers kunnen hun punten en kortingvoordelen beheren op een speciale website, en de stad kan haar aanbod optimaliseren dankzij een beter inzicht in het gedrag van de mensen.

De technologie achter de A-kaart komt van Alcatel-Lucent, dat samen met Proximity BBDO met een volledige end-to-end oplossing kwam opdraven: een elektronische portefeuille om punten te sparen en coupons te gebruiken, de contactloze infrastructuur, het managementsysteem en de database met interfaces voor gebruikers en beheerders.

Omdat de A-kaart een RFID-chip bevat (en NFC-compatibel is), zou ze in de toekomst ook voor andere dingen gebruikt kunnen worden, voor betalingen bij het openbaar vervoer bijvoorbeeld (indien gekoppeld aan een PingPing-account van Belgacom), of als prepaid-kaart voor toeristen die Antwerpen bezoeken.

Kaarten moeten 3 euro kosten, en kunnen op de kop getikt worden bij de betrokken organisaties. Gebruikers houden hun exemplaar enkele seconden voor de aangeduide plaats op de speciale zuilen, en sparen zo telkens één punt. Hoeveel kaarten er in een eerste fase voorzien worden, is niet bekend. Ook de totale kostprijs voor het project wordt niet vrijgegeven.

“We zijn er trots op dat we vanuit onze vestiging in Antwerpen deze kaart hebben kunnen ontwikkelen”, zegt marketingdirecteur Toon Coppens van AL’s mobile wallet service. “Samen met andere recente projecten zoals de test rond contactloos betalen bij Sanoma, toont de A-kaart aan dat onze oplossing voor contactloze NFC-technologie en een elektronische portefeuille sterk en flexibel is.”

NFC is een technologie die vaak gebruikt wordt in landen als Japan en Zuid-Korea, maar ook in het westen staat ze op de rand van de doorbraak. Zo zou Apple patentaanvragen hebben gedaan rond de integratie van RFID-chips in zijn mobiele toestellen (mogelijk in de iPhone 5), en ook Nokia meldde al dat de toestellen die in 2011 op de markt zullen komen, NFC gaan bevatten.

Meerwaarde

Overigens leeft het idee voor een ‘vrijetijdskaart’ al lang bij de Antwerpse beleidsmakers. Het idee werd voor het eerst gelanceerd in 2006, maar het project kreeg heel wat tegenwind en de implementatie bleek moeilijker dan verwacht. Enerzijds was er de dure kostprijs voor de ontwikkeling, die op minstens een miljoen euro wordt geraamd.

Daarnaast vragen vele burgers zich af wat de meerwaarde is van zo’n bijkomende kaart in de portefeuille, nu iedereen al een elektronische identiteitskaart op zak heeft. Tenslotte diende er een gezamenlijk platform gecreëerd te worden waarop verschillende stakeholders konden intekenen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content