Antwerpse ‘City of things’ komt op kruissnelheid
Vorig jaar kondigde iMinds de ‘City of Things’ aan in Antwerpen. Vandaag is de stad uitgerust met sensoren en komen de eerste projecten op gang. Ook aan de privacy van de burgers wordt gedacht.
‘Antwerpen gaat inwoners en bezoekers volgen via sensoren’ kopten we een jaar geleden. Maar er komt veel meer bij kijken. “Er lopen nu drie Europese en vijf nationale projecten”, vertelt Steven Latré, professor aan UAntwerpen en bij iMinds verantwoordelijk voor de technische setup van City of Things.
“Het afgelopen jaar hebben we gefocust op de fundamenten van de smart city en een infrastructuur gebouwd met alle mogelijke technologieën zoals Bluetooth, wifi, LoRa, Sigfox, DASH7 en andere protocollen.”
Het project om voetgangers te volgen wordt nog uitgewerkt. Maar wat al wel loopt is een samenwerking met Bpost waarbij enkele wagens worden uitgerust met sensoren van Imec, dat recent fuseerde met iMinds.
“Die meten de locatie, luchtvochtigheid, temperatuur en de gassen in de lucht. Op die manier krijg je een stroom aan data en zo kan je bijvoorbeeld nagaan of luchtkwaliteit gelinkt is aan verkeersdrukte. Luchtkwaliteit kan ook van straat tot straat wisselen, dus je krijgt meteen een heel fijnmazig beeld van de hele stad dankzij die wagens”, aldus Latré. Naast de stad worden ook inwoners binnenkort betrokken. Dat leidde tot een eigen privacy-aanpak. “Onder meer voor het meten van voorbijgangers hebben we de technologie ontwikkeld om op niveau van de sensor aan dataminimalisering te doen”, verduidelijkt Pieter Ballon, professor aan de VUB en als directeur Living Labs bij iMinds verantwoordelijk voor de relaties met de gebruikers.
“Dat wil zeggen dat het absolute minimum wordt bewaard. Zo ga je nooit informatie kunnen afleiden van één specifieke gebruiker”.
Dit artikel verscheen eerder al in de gedrukte versie van Data News onder de rubriek ‘Een jaar later’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier