In de zomer van 2014 kwam er al een eerste versie van de applicatie op de markt. Daarin kregen gebruikers informatie over de toegankelijkheid van 95 cafés en restaurants aan de kust.

De tweede versie, die maandag voorgesteld werd door het West-Vlaams Bureau voor Gelijke Kansen en toegankelijkheid Westkans, is gevoelig uitgebreid en telt nu ruim een vijfvoud aan toegankelijkheidsinformatie met ook locaties in de Westhoek. Gebruikers krijgen ook informatie van alle parkeerplaatsen in West-Vlaanderen die voorbehouden zijn voor mensen met een beperking.

De applicatie is beschikbaar voor verschillende types van smartphones en tablets, is raadpleegbaar in het Nederlands, Frans en Engels en heeft verschillende zoekfuncties.

Personen met een beperking kunnen in de app een persoonlijk profiel met specifieke toegankelijkheidsvoorwaarden aanmaken en zo een selectie maken die voldoet aan hun persoonlijke behoeften op vlak van toegankelijkheid. De nodige deurbreedte, drempelhoogte of transferruimte van rolstoel naar toilet kan bijvoorbeeld variëren van het type handicap of type rolstoel.

De app kwam er in opdracht van de Provincie West-Vlaanderen, die 15.000 euro uittrok. Westkans zorgde in samenwerking met provinciebedrijf Westtoer, de Erasmushogeschool in Brussel en het digitaal onderzoekscentrum iMinds voor de ontwikkeling.

(Belga/MI)

In de zomer van 2014 kwam er al een eerste versie van de applicatie op de markt. Daarin kregen gebruikers informatie over de toegankelijkheid van 95 cafés en restaurants aan de kust. De tweede versie, die maandag voorgesteld werd door het West-Vlaams Bureau voor Gelijke Kansen en toegankelijkheid Westkans, is gevoelig uitgebreid en telt nu ruim een vijfvoud aan toegankelijkheidsinformatie met ook locaties in de Westhoek. Gebruikers krijgen ook informatie van alle parkeerplaatsen in West-Vlaanderen die voorbehouden zijn voor mensen met een beperking. De applicatie is beschikbaar voor verschillende types van smartphones en tablets, is raadpleegbaar in het Nederlands, Frans en Engels en heeft verschillende zoekfuncties. Personen met een beperking kunnen in de app een persoonlijk profiel met specifieke toegankelijkheidsvoorwaarden aanmaken en zo een selectie maken die voldoet aan hun persoonlijke behoeften op vlak van toegankelijkheid. De nodige deurbreedte, drempelhoogte of transferruimte van rolstoel naar toilet kan bijvoorbeeld variëren van het type handicap of type rolstoel. De app kwam er in opdracht van de Provincie West-Vlaanderen, die 15.000 euro uittrok. Westkans zorgde in samenwerking met provinciebedrijf Westtoer, de Erasmushogeschool in Brussel en het digitaal onderzoekscentrum iMinds voor de ontwikkeling. (Belga/MI)