Apple haalt reclame uit Shazam

© REUTERS

Apple heeft de overname van muziekherkenningsapp Shazam afgerond. Het bedrijf achter de iPhone kondigde aan alle reclames uit de app te halen, ook voor niet-betalende gebruikers.

Shazam kan liedjes herkennen wanneer je een smartphone met de app in de lucht houdt en de microfoon een stukje audio laat opnemen. Hoewel er meerdere soortgelijke apps zijn, is het werkwoord shazamen al redelijk ingeburgerd bij mensen die bijvoorbeeld in een café een leuk liedje willen identificeren.

De overname van Shazam werd in december aangekondigd. In augustus gaf Brussel al goedkeuring voor de deal. Voor Apple is de overname interessant omdat het zo gegevens van Shazam kan verzamelen over welke nummers populair zijn. Die data kunnen dan worden gebruikt voor verbetering van andere Apple-diensten, zoals de muziekstreamingdienst Apple Music. Op die manier moet Apple de strijd met onder meer Spotify, Deezer en de muziekdiensten van Google en Amazon beter aankunnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content