Apple introduceert nieuwe tools om op de basisschool te leren programmeren

© Apple
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

In het kader van de EU-programmeerweek, die duurt tot en met 24 oktober, heeft Apple een set nieuwe programmeerhulpmiddelen voor jongere kinderen uitgebracht.

De tools van Apple zijn bedoeld voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, en omvatten een nieuwe gids (‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie‘) en een nieuwe activiteit met de naam ‘Inclusieve app ontwerpen‘. Daarnaast werd de Schoolwerk-app voor iPad-uitgebreid met onder meer ondersteuning van exit-tickets. Daarmee kunnen leerkrachten gemakkelijk vragen maken om tijdens en na de les snel te toetsen of leerlingen de stof hebben begrepen, hoe ze erop reageren en of ze erdoor gegrepen zijn.

Klaarstomen voor morgen

‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’ is een nieuwe activiteitengids ter aanvulling van het curriculum ‘Iedereen kan programmeren’ van Apple en de Swift Playgrounds-app (de open-source programmeertaal van Apple). ‘Aan de hand van activiteiten (vaak zonder een device) maken kinderen zich belangrijke programmeerconcepten eigen door te discussiëren, te ontdekken en te spelen in de vakken rekenen, kunstzinnige oriëntatie, muziek en gym’, aldus Apple. Een les over programmeercommando’s wordt bijvoorbeeld gegeven door middel van dansbewegingen en bij een activiteit over functies moeten leerlingen stap voor stap kalmeringstechnieken bespreken, wat binnen hun sociaal-emotionele ontwikkeling past.

De gids en de andere nieuwe leermiddelen zijn allemaal gratis te downloaden. Met de nieuwe activiteit ‘Inclusieve app ontwerpen‘ kunnen leerkrachten hun leerlingen in één uur kennis laten maken met de wereld van programmeren en app-ontwikkeling. Het app-ontwerpproces helpt leerlingen een probleem te benoemen dat zij belangrijk vinden, een creatieve oplossing te bedenken, een prototype te maken en de benodigde code te schrijven. ‘Het helpt leerlingen ook kritisch na te denken over hoe ze inclusieve apps voor iedereen kunnen bouwen. Zo worden ze klaargestoomd als de innovators van morgen’, stelt Apple.

Essentiële vaardigheden

‘Programmeren en apps ontwerpen zijn essentiële vaardigheden waarmee leerlingen kritisch en creatief leren denken. Dat komt altijd van pas, of ze nu uiteindelijk wel of geen app-ontwikkelaar worden’, zegt Susan Prescott, Vice President Education & Enterprise Marketing van Apple. ‘We bieden nu programmeerlessen aan die het hele onderwijsstelsel bestrijken, van kleuters tot studenten. Daarin worden ze uitgedaagd om apps te ontwerpen die inclusief zijn en voor iedereen toegankelijk.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content