De Zuid-Koreaanse elektronicagigant Samsung heeft in het slotkwartaal van 2013 wel meer winst behaald, maar het ging om de traagste toename van de winst sinds het derde kwartaal van 2011.

Het bedrijf verliest klanten in het segment van de duurdere smartphones aan Apple's nieuwe iPhones. Maar ook de goedkopere toestellen van de Chinese producenten Lenovo en Huawei knabbelen aan het marktaandeel van Samsungs Galaxy-smartphones.

Voorts drukt de koers van de Zuid-Koreaanse won de winst van Samsung.

De nettowinst, inclusief minderheidsbelangen, ging ten opzichte van het slotkwartaal van 2012 5,4 procent hoger tot 7,22 biljoen won (4,9 miljard euro). Tegenover het voorgaande kwartaal dook de winst wel 11 procent lager. De omzet ging op jaarbasis 5,7 procent hoger tot 59,28 biljoen won.

Het bedrijf wijst onder meer op hogere kosten voor marketing en eenmalige uitgaven. Zo werd een speciale bonus van 800 miljard won (542 miljoen euro) betaald aan de werknemers om de 20ste verjaardag van de nieuwe managementstrategie van voorzitter Lee Kun Hee te vieren. (Belga/MI)

De Zuid-Koreaanse elektronicagigant Samsung heeft in het slotkwartaal van 2013 wel meer winst behaald, maar het ging om de traagste toename van de winst sinds het derde kwartaal van 2011. Het bedrijf verliest klanten in het segment van de duurdere smartphones aan Apple's nieuwe iPhones. Maar ook de goedkopere toestellen van de Chinese producenten Lenovo en Huawei knabbelen aan het marktaandeel van Samsungs Galaxy-smartphones. Voorts drukt de koers van de Zuid-Koreaanse won de winst van Samsung. De nettowinst, inclusief minderheidsbelangen, ging ten opzichte van het slotkwartaal van 2012 5,4 procent hoger tot 7,22 biljoen won (4,9 miljard euro). Tegenover het voorgaande kwartaal dook de winst wel 11 procent lager. De omzet ging op jaarbasis 5,7 procent hoger tot 59,28 biljoen won. Het bedrijf wijst onder meer op hogere kosten voor marketing en eenmalige uitgaven. Zo werd een speciale bonus van 800 miljard won (542 miljoen euro) betaald aan de werknemers om de 20ste verjaardag van de nieuwe managementstrategie van voorzitter Lee Kun Hee te vieren. (Belga/MI)