“Automatisch noodoproepsysteem eCall kan 70 levens per jaar redden op Belgische wegen”

Als men het Europese eCall-systeem zou implementeren, kunnen er jaarlijks 70 mensenlevens gered worden op de Belgische wegen, zegt Philippe De Backer (Open Vld). Dit systeem zorgt ervoor dat bij een ongeval automatisch het noodnummer 112 wordt gecontacteerd.

Het Europees Parlement heeft vastgelegd hoe het eCall-oproepsysteem moet functioneren: wanneer een wagen, met eCall aan boord, bij een ongeval betrokken raakt, zal de noodcentrale automatisch op de hoogte worden gebracht van het type voertuig, de locatie, de soort brandstof en het aantal vastgeklikte veiligheidsgordels.

De responstijd van de hulpdiensten zou met 40 tot 50 procent afnemen, een effectieve tijdsbesparing van 10 minuten. Alle nieuwe auto’s moeten eCall aan boord krijgen, en het mag de consument niets kosten.

Philippe De Backer (Open Vld) moet de oproepcentrales voorbereiden op eCall. Over dat luik werd nog niet gestemd, omdat de Belg nog een akkoord met de lidstaten wil bereiken over de inwerkingtreding van eCall. De vooropgestelde datum daarvoor is 1 oktober 2015, maar de meeste landen dringen aan op een jaar uitstel. Zo hebben de Oost-Europese landen meer tijd nodig om hun centrales op orde te stellen. Als het akkoord met de lidstaten rond is, zal dit druk zetten op de constructeurs om op tijd klaar te zijn, zegt De Backer.

In de hele Europese Unie sterven jaarlijks 28.000 mensen in het verkeer en raken er nog eens 1,5 miljoen zwaargewond. Met eCall zouden 2.500 levens gespaard kunnen worden. “Volgens onderzoek zouden op de Belgische wegen per jaar 70 mensenlevens gered kunnen worden dankzij de invoering van eCall. Dat is een tiende van de dodelijke ongevallen waarmee we vandaag in ons land geconfronteerd worden”, stelt De Backer. “Een vlotte afhandeling van het dossier en de effectieve realisatie van het eCall-systeem in de auto’s zijn daarom belangrijk.”

eCall kadert in het Europese proefproject HeRO, waar België zich in januari 2013 bij aansloot. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content