Axel Springer klopt na twee weken terug aan bij Google

Pieterjan Van Leemputten

De Duitse uitgever Axel Springer laat artikels terug op Google verschijnen. Het bedrijf zag het aantal bezoekers op zijn site plots instorten.

Sinds een rechtszaak vorig jaar kunnen Duitse uitgevers kiezen om al dan niet te worden opgenomen in Google News. VG Media, dat zo’n tweehonderd Duitse uitgevers verzamelt, ging daar recent op in, maar Axel Springer, uitgever van onder meer de tabloid Bild, een van Duitslands populairste kranten, komt daar nu op terug.

De resultaten voor de uitgeverij waren rampzalig. Het aantal bezoekers uit zoekresultaten daalde met veertig procent, het aantal bezoekers via Google News daalde met tachtig procent. Google toonde daarbij niet langer inhoud van de artikels, enkel de titel.

Google, en in het bijzonder Google News, ligt al langer in het visier van media bedrijven. ZIj zijn van oordeel dat het bedrijf de inhoud van nieuwsberichten deels overneemt en dus onrechtmatig voordeel haalt uit het werk van de mediabedrijven in kwestie. Maar daarbij moet gezegd worden dat elke nieuwssite ook een hoop bezoekers over de vloer krijgt van mensen die op Google News doorklikken naar het origineel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content