Base en VMMa stoppen met MPlus

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Base en de Vlaamse Mediamaatschappij trekken de stekker uit hun gezamenlijk project MPlus. Bedoeling was om gepersonaliseerde content aan te bieden op smartphones en tablets onder de naam Hawaii.

Telefoonoperator Base en de Vlaamse Mediamaatschappij (VTM, 2BE, Q-Music) trekken de stekker uit hun gezamenlijk project MPlus. De bedoeling was om gepersonaliseerde content aan te bieden op smartphones en tablets onder de naam Hawaii. Het ‘content aggregation’-platform, dat via een mobiel abonnement toegang zou verschaffen tot gepersonaliseerde artikels en videofragmenten van Roularta (Knack, Trends, Data News), De Persgroep (Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal) en de VMMa, en waar bedrijven als In the Pocket en Ten Force aan meewerkten, was volgens algemeen directeur Stijn Vander Plaetse zo goed als klaar. Het zouden vooral de veranderende marktomstandigheden zijn geweest die de joint venture de das hebben omgedaan.

“Een half jaar gelden kon je gerust nog vijftig euro of meer vragen voor een mobiel data-abonnement. Maar intussen zijn de prijzen zo gezakt en zit de telecomsector in zulk zwaar weer, dat er nauwelijks nog marges kunnen gegenereerd worden. In die zin was het project minder interessant geworden voor de initiatiefnemers.”

Vande Plaetse wilde net niet gezegd hebben dat de komst van de goedkope tariefplannen King & Kong van Telenet MPlus de finale doodsteek hebben gegeven. Achteraf bekeken is dat geen klein beetje ironisch, want één van de bedoelingen van Hawaii was net om videocontent te kunnen leveren aan de eindklant zonder daarvoor eerst via een tussenpartij als Telenet te moeten passeren.

Met de stopzetting van MPlus kunnen tot 12 jobs verloren gaan, al keren de mensen die voor MVNO Jim Mobile (Jim Mobile viel intussen onder MPlus) aan het werk waren, gewoon terug naar de Vlaamse Mediamaatschappij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content