Bedrijfswereld niet opgezet met .vlaanderen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Vlaamse ondernemingen verwerpen de internetextensie .vlaanderen. Dat blijkt uit een bevraging die BeCommerce-voorzitter Patricia Ceysens (Open VLD) liet uitvoeren.

Vlaamse ondernemingen verwerpen de internetextensie .vlaanderen. Dat blijkt uit een bevraging die BeCommerce-voorzitter Patricia Ceysens (Open VLD) liet uitvoeren. “De overheid roept eigenlijk een nieuwe bedrijfsbelasting in het leven.” DNS Belgium krijgt groen licht voor de uitrol van de internetextensie .vlaanderen, dat kon u eerder vandaag al lezen op deze site. Vraag is of het nieuwe topleveldomein wel leeft in onze contreien. Ja en neen, zo blijkt uit een bevraging die werd opgezet door BeCommerce-voorzitter Patricia Ceysens (Open VLD) bij 300 steden en gemeenten en bij 1.000 Trends Gazellen.

Bij de Vlaamse bedrijven is er weinig enthousiasme rond .vlaanderen. “Drie vierde (73 procent) van de 291 bedrijven die ons formulier terugstuurden antwoordden dat ze niet de intentie hebben om hun bedrijfsnaam aan het regionale top level domein te koppelen”, aldus Ceysens.

“Het grootste pijnpunt is van praktische aard. Heel wat bedrijfsleiders vinden .vlaanderen te lang en te weinig internationaal. Ze zien geen economische meerwaarde in het top level domein, en zouden vooral uit defensieve overwegingen een .vlaanderen aankopen. Wat maakt dat de Vlaamse regering eigenlijk een nieuw soort jaarlijkse bedrijfsbelasting in het leven roept.”

Ceysens, die tevens voorzitter is van de Commissie voor Economie, Innovatie, Werk en Sociale Economie, is hier ten zeerste tegen gekant. “Daarom zou ik de Vlaamse overheid willen vragen om .vlaanderen in de eerste plaats als een bestuurlijk en burgerlijk topleveldomein in de markt te laten zetten, en het TLD vooralsnog níet open te stellen voor bedrijven, zodat hen de overlast bespaard blijft.”

Dat heel wat bestuurlijke organen wél brood zien in .vlaanderen, blijkt eveneens uit de bevraging. “62 procent van de 258 steden en gemeenten die gereageerd hebben, heeft inderdaad de intentie om de stads of gemeentenaam te koppelen aan het regionale top level domein. Hier verwerpt ‘slechts’ 36 procent de internetsuffix”, klinkt het.

Politieke zet “Onze steden en gemeenten staan dus positiever tegenover .vlaanderen dan de bedrijfswereld”, aldus Ceysens, die nogmaals benadrukt dat het niet aan de Vlaamse overheid is om mee te doen aan de nakende inflatie van domeinnamen zonder duidelijke strategie.

“Ik vrees een beetje dat het .vlaanderen-dossier een politieke zet is van Kris Peeters (CD&V) om de N-VA gunstig te stemmen. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’, zullen ze gedacht hebben op het kabinet. Terwijl je eigenlijk een fundamenteel debat zou moeten voeren over hoe we als samenleving naar een digitale economie evolueren, en over hoe we een duidelijke meerwaarde kunnen bieden met .vlaanderen. Dat is nooit gebeurd.”

“En hoewel heel wat lokale ondernemers straks geconfronteerd worden met de komst van honderden nieuwe internetextensies zoals .shop, .wine, .food en .vlaanderen, is het voor de meesten nog steeds een ver-van-hun-bed show”, aldus nog de BeCommerce-voorzitter.”

Ceysens waarschuwt dat hieruit nogmaals blijkt dat Vlaanderen achterophinkt wat de transitie naar een digitale economie betreft. “Uit de gezaghebbende studies van de The Boston Consulting Group blijkt dat consumenten én bedrijven zich nog steeds terughoudend opstellen op het vlak van e-commerce, zeker in vergelijking met onze buurlanden. Als je dan een .vlaanderen lanceert zonder duidelijk plan of zonder duidelijke visie, dan is dat niet meer dan een slag in het water.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content