Bedrijven blijven het moeilijk hebben met mobile

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Hoe kun je als bedrijf met succes een mobiele strategie uitbouwen? Rond die vraag werd een dag gediscussieerd op het Mobile Business Congress van Data News.

Met editie 2014 van het Mobile Business Congres – ditmaal in het Sheraton Brussels Airport Hotel – zette Data News gisteren de spotlicht op het gebruik van mobiele technologie in het bedrijfsleven. Nick Jones van Gartner trapte het programma af met een aantal facts & figures rond ‘enterprise mobility’ én kwam meteen met een aantal praktische tips op de proppen. “Ken je klanten, begrijp hun noden, en gebruik die info in de apps die je wil ontwikkelen. En neem zeker de context mee, al van bij de prille ontwikkeling”, zei Jones. Kies bijvoorbeeld bewust voor een app die ‘gepauzeerd’ kan worden als je weet dat je publiek een druk leven heeft. Of kies voor een offline app als je weet dat je app gebruikt zal worden in landen als China waar niemand roaming data gebruikt wegens extreem duur. Enkele voorbeelden die illustreren dat een app meer is dan alleen maar een keuze voor mobiele platformen of standaarden. “Heel wat bedrijven hebben er echt geen idee van wat ze rond mobile willen doen in het komende jaar”, zei Nick Jones.

Grote uitdagingen liggen volgens Gartner zeker ook in de testing. “The big mobile nightmare for several years to come”, klonk het. Maar de belangrijkste boodschap was nog dat het grootste probleem niet de ‘mobile app delivery’ is, maar ‘mobile app discovery’. Waarmee meteen de toon gezet was voor de rest van de dag, met sprekers van onder meer Google, Dimension Data, NRB Group, i3, Cronos Mobile, Samsung, ACA IT-Solutions en Vasco. Rode draad: best practices uitwisselen rond het gebruik van mobiele technologie in een bedrijfsomgeving én aangeven waar het al eens fout kan lopen. Enkele kernwoorden die we vaak noteerden: user centric design, testing, integratie, relevante context, measuring, focus op apps en niet zozeer de devices.

Apps in de wagen en slimme contactlenzen

Aan de andere kant passeerden ook heel wat mooie toekomstperspectieven de revue. Byron Soulopoulos van Tesla Club Belgium kwam bijvoorbeeld duidelijk maken dat we binnenkort ook apps voor in de wagen kunnen ontwikkelen: de Tesla-wagens worden niet toevallig omschreven als ‘iPads op wielen’. Samsung zet dan weer in op wearables en ziet de mobiele wereld ook opschuiven naar apps voor bijvoorbeeld slimme horloges of armbanden. Al is het geen revolutie, maar een “nieuw hoofdstuk in het dikke mobile-boek”, aldus Philip Stroobants van Samsung.

Davy Kestens (Sparkcentral) kwam dan weer een felgesmaakt startersperspectief geven en stelde dat er rond mobile customer service nog héél wat werk te verrichten valt. De meest spectaculaire ‘blik’ op de toekomst, kwam allicht wel van Jelle De Smet (imec/Universiteit Gent) die het verzamelde publiek enkele mogelijke use cases rond slimme contactlenzen (‘smart contact lens’) presenteerde.

Meer over het Mobile Business Congress leest u in Data News van 20 juni 2014.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content