Belfiusklanten betalen twee keer voor hun hypothecaire lening

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Verschillende klanten van Belfius melden dat de bank de maandelijkse aflossing van hun hypothecaire lening dubbel afgehouden heeft: één keer het juiste, volledige bedrag en vervolgens nog eens een schijnbaar willekeurig bedrag.

Verschillende klanten van Belfius melden dat de bank de maandelijkse aflossing van hun hypothecaire lening dubbel afgehouden heeft: één keer het juiste, volledige bedrag en vervolgens nog eens een schijnbaar willekeurig bedrag.

Ongeruste klanten krijgen via hun bankdirecteur en het callcenter te horen dat het een nationaal it-probleem betreft en zeker geen fraude.

De woordvoerster van Belfius bevestigde ons vanochtend dat er informaticaproblemen zijn, maar het is nog niet duidelijk bij hoeveel van de in totaal 200.000 klanten met een hypothecaire lening bij Belfius de fout opgetreden is. Het gaat om gemiddelde bedragen van 450 euro.

Ondertussen laat Belfius wel weten dat de onterecht gedebiteerde bedragen terug op de betrokken rekeningen gezet zijn, met de juiste valutadatum.

Informatie over de precieze oorzaak van het probleem is er nog niet. Belfius wil alleen kwijt dat het probleem ontstond in de automatische aansturing van aflossingen vanuit het Crefius-filiaal. Over welke software het precies gaat, kan de woordvoerdster ook niet vertellen. “Verder onderzoek naar het ontstaan van het probleem is in ieder geval nog nodig”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content