De omzet van digitale videoplatformen is tussen 2012 en 2013 met bijna 30 procent gestegen tot 267 miljoen euro, blijkt uit cijfers van sectorfederatie van videoproducenten en- distributeurs BEA Video. Daarmee is de omzet tevens even groot als die van de dvd- en Blu-ray-markt.

Het succes van video on demand-diensten en downloadplatformen en het stijgende gebruik van tablets is het gevolg van het veranderende kijkgedrag van de gebruiker, zegt BEA Video-directeur Olivier Maeterlinck. "De consument wil een film, een tv-serie of een documentaire zien waar, wanneer en hoe hij wil. De resultaten van 2013 tonen aan dat het aanbod van video home entertainment zich aanpast aan de nieuwe consumptiegewoonten. Meer dan waarschijnlijk knoopt de Belgische videomarkt in 2014 dan ook opnieuw aan met een structurele groei."

In 2013 werden 11,4 miljoen dvd's en Blu-rays verkocht in België, een daling van 16,3 procent in vergelijking met 2012. Toch blijven fysieke videoformaten met een aandeel van 54 procent het

belangrijkste segment van de Belgische markt. (Belga/MI)

De omzet van digitale videoplatformen is tussen 2012 en 2013 met bijna 30 procent gestegen tot 267 miljoen euro, blijkt uit cijfers van sectorfederatie van videoproducenten en- distributeurs BEA Video. Daarmee is de omzet tevens even groot als die van de dvd- en Blu-ray-markt. Het succes van video on demand-diensten en downloadplatformen en het stijgende gebruik van tablets is het gevolg van het veranderende kijkgedrag van de gebruiker, zegt BEA Video-directeur Olivier Maeterlinck. "De consument wil een film, een tv-serie of een documentaire zien waar, wanneer en hoe hij wil. De resultaten van 2013 tonen aan dat het aanbod van video home entertainment zich aanpast aan de nieuwe consumptiegewoonten. Meer dan waarschijnlijk knoopt de Belgische videomarkt in 2014 dan ook opnieuw aan met een structurele groei." In 2013 werden 11,4 miljoen dvd's en Blu-rays verkocht in België, een daling van 16,3 procent in vergelijking met 2012. Toch blijven fysieke videoformaten met een aandeel van 54 procent het belangrijkste segment van de Belgische markt. (Belga/MI)