Belgacom breidt capaciteit voor festivals uit

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Om overbelasting te vermijden op evenementen, en met het Pukkelpopdrama van vorig jaar in het achterhoofd, gaat Belgacom voortaan extra capaciteit inzetten. Niet alleen op festivals als Pukkelpop, maar ook voor in totaal zo’n 260 evenementen per jaar. Een apart team van een tiental mensen (project managers en ingenieurs) bepaalt op voorhand in samenspraak met de organisatoren van de evenementen hoe de extra capaciteit precies toegevoegd wordt. En die capaciteit is ook nodig. Om de noodzaak even te schetsen: tijdens Rock Werchter verwerkten de netwerken van Belgacom elke dag 2,5 miljoen sms’jes. Over het hele Belgische grondgebied zijn er dat dagelijks gemiddeld 11,5 miljoen. Anders uitgedrukt zijn dat 376 sms’jes per km² maar maar liefst 833.000 sms’jes per km² in het festivalgebied van Werchter…

Om overbelasting te vermijden op evenementen, en met het Pukkelpopdrama van vorig jaar in het achterhoofd, gaat Belgacom voortaan extra capaciteit inzetten. Niet alleen op festivals als Pukkelpop, maar ook voor in totaal zo’n 260 evenementen per jaar. Een apart team van een tiental mensen (project managers en ingenieurs) bepaalt op voorhand in samenspraak met de organisatoren van de evenementen hoe de extra capaciteit precies toegevoegd wordt.

En die capaciteit is ook nodig. Om de noodzaak even te schetsen: tijdens Rock Werchter verwerkten de netwerken van Belgacom elke dag 2,5 miljoen sms’jes. Over het hele Belgische grondgebied zijn er dat dagelijks gemiddeld 11,5 miljoen. Anders uitgedrukt zijn dat 376 sms’jes per km² maar maar liefst 833.000 sms’jes per km² in het festivalgebied van Werchter…

Concreet bekijkt Belgacom elk festival dus anders. “We moeten ook aan profile screening doen. Op een festival als Rimpelrock wordt het 3G-netwerk nauwelijks belast, terwijl Tomorrowland onlangs alle records brak”, zegt Frank Foulon, Manager Professional Services bij Belgacom. Op Rock Werchter werden dit jaar niet alleen meer 3G-basisstations geplaatst, maar werden de Huawei-zendstations ook verspreid over verschillende zones tot zelfs midden in het publiek geplaatst. Ter vergelijking: in 2009 was er welgeteld één antennemast achter het hoofdpodium. “We moeten daarom nu telkens overleggen met de festivalorganisatoren, kwestie dat een mast niet het zicht belemmert, maar moeten ons ook houden aan de regelgeving en de zendnormen”, zegt Foulon.

Verschillende mogelijkheden De extra infrastructuur kan op verschillende manieren toegevoegd worden. Via bijvoorbeeld een container met antennes en radio-infrastructuur zoals er dit jaar eentje in Werchter te zien was. Maar er bestaan ook oplossingen met extra zendmasten op trucks of aanhangwagens die snel aangesloten kunnen worden. Wifi ziet Belgacom als een mogelijke extra die onderdeel uitmaakt van een aparte productportfolio voor festivalorganisatoren. “Pukkelpop zal daar dit jaar gebruik van maken“, zegt Tom Wuyts van Belgacom.

‘I am OK’ applicatie Ingegeven door het Pukkelpopdrama vorige zomer, lanceert Belgacom ook een gratis applicatie waarmee in een noodsituatie het thuisfront gerustgesteld kan worden. De ‘I am OK’ app verstuurt dan met één enkele druk op de knop een sms naar vooraf ingebrachte nummers en past de statusmelding op Facebook en Twitter aan. Tegen eind dit jaar zou er ook een ‘I am not OK’ applicatie komen waarlangs iemand hulp kan vragen. Overigens melden verschillende Twitteraars dat de app sterk doet denken aan de ‘I’m Fine App‘ die in juni uitgebracht werd. Ook de Heezle-app biedt soortgelijke functionaliteit.

Geen gezamenlijk initiatief van operatoren Belgacom benadrukt overigens dat dit festivalinitiatief helemaal los staat van de andere operatoren. Maar had minister Turtelboom niet de operatoren samen geroepen na het Pukkelpopdrama? “Er zijn aftastende gesprekken geweest tussen de verschillende operatoren, maar het is nadien nooit tot een concreet overleg gekomen”, antwoordde Tom Wuyts zonder in detail te treden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content