Belgacom haalt slag(je) thuis in rechtszaak over terminatietarieven

In een rechtszaak van Mobistar en KPN België (Base) tegen Belgacom over het hanteren van zogenaamde “wurgprijzen”, heeft Belgacom verkregen dat twee in 2007 aangestelde experten worden vervangen. De experten hadden volgens Belgacom amper gereageerd op de opmerkingen van het telecombedrijf.

In een rechtszaak van Mobistar en KPN België (Base) tegen Belgacom over het hanteren van zogenaamde “wurgprijzen”, heeft Belgacom verkregen dat twee in 2007 aangestelde experten worden vervangen. De experten hadden volgens Belgacom amper gereageerd op de opmerkingen van het telecombedrijf. De zaak werd aangespannen in 2003 en gaat over de terminatietarieven die Belgacom aanrekende tussen 1999 en 2004. Dat zijn de tarieven die operatoren elkaar aanrekenen voor het afhandelen van gesprekken op elkaars netwerk. Volgens Mobistar en KPN waren die tarieven te hoog en maakte Belgacom misbruik van zijn dominante positie door te
lage retailtarieven aan te rekenen voor gesprekken van Proximus naar Proximus.

In een tweede voorlopig verslag hadden de experts de financiële schade voor Mobistar en KPN op 1,84 miljard euro geraamd. Eerder was dat nog bijna 700 miljoen euro minder. Belgacom vond echter dat amper op zijn opmerkingen en kritiek werd gereageerd. Het hof van beroep heeft volgens Belgacom op 6 maart vastgesteld dat de experten “herhaaldelijk en op substantiële wijze zijn tekortgekomen aan de verplichtingen die hen in dit type opdracht werden opgelegd”.

De rechtbank moet nu een of meerdere nieuwe experten aanstellen en de kwestie moet helemaal opnieuw onderzocht worden. Belgacom blijft overigens alle eisen van zowel KPN als Mobistar “met klem” betwisten.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content