Belgacom lanceert webshoptool voor kmo’s

Pieterjan Van Leemputten

Kmo’s kunnen voortaan zonder technische kennis hun eigen webshop aanmaken bij Belgacom. Vanaf 20 euro per maand krijgen ze alle e-commerce tools.

De dienst heet voluit Belgacom Becloud e-Commerce en mikt vooral op ondernemingen die te klein zijn om hun eigen infrastructuur aan te kopen of zich niet meteen op internetklanten richten. De kapper en de bakker dus. Je kan er producten aanbieden of een reservatiesysteem opzetten.

Met de startmodule van 20 euro per maand kan je 10 producten aanbieden of tot 25 reservaties inplannen. Daarbij krijg je 25 webpagina’s en kan je tot drie talen aanbieden. De formule vanaf 25 euro bevat meteen tot 1000 producten en dan zijn er nog formules van 30 en 50 euro per maand.

Die formule bevat een betalingsmodule en leveringsmodule. Al moet je daar nog wel zelf een contract afsluiten met de partners in kwestie. Standaard werkt Belgacom hier met Docdata Payments en GLS, al staat het klanten vrij om voor andere spelers te kiezen. Het systeem is in principe ook koppelbaar aan ERP-pakketten of systemen van leveranciers of andere partners.

Het platform zelf is afkomstig van het Duitse ePages waar Belgacom een exclusiviteitsovereenkomst mee heeft voor klanten in de Benelux.

850.000 mogelijke klanten

Hoeveel webshops Belgacom hoopt te ondersteunen wil het bedrijf niet kwijt. “België is een kmo-land dus we weten dat er 850.000 potentiële klanten zijn.” Zegt Walter Vanuytven, hoofd van BeCloud. “E-commerce boomt, maar de drempel om te beginnen ligt heel hoog, die maken we nu bijzonder laag.”

Omdat Belgacom mikt op bedrijven zonder eigen IT-kennis, heeft een onderneming voor zijn webshop ook geen nood aan websiteontwikkelaars of integratoren. Een gevoelig punt want Belgacom werkt ook met hen nauw samen voor andere diensten.

“Het is een tool die je vrij eenvoudig zelf kan opzetten en er een domein aan koppelen. Vaak hebben mensen die competenties wel, maar er zijn er ongetwijfeld die hiervoor toch terugvallen op hun vertrouwde IT reseller. In dat opzicht is het ook interessant om via IT-partners de setup te doen” zegt Vanuytven.”

De Waele: ‘mooie instapformule’

Dat Belgacom zijn eigen clouddienst geweldig vindt is vanzelfsprekend, maar wat denkt een web agency als Wijs er van? Ceo Bart De Waele wijst vooral op het verschil tussen wat zijn bedrijf aanbiedt en wat Belgacom doet. “Dit is een sleutel-op-de-deur waar wij vooral mikken op communicatie en design op maat. Een webshop hebben is makkelijk, maar zorgen dat er bezoekers komen die ook kopen is een andere zaak. Daar kunnen digitale bureau’s een beter antwoord op geven.

Al is De Waele wel positief over het initiatief. “Het is zeker een mooie instapformule en een zeer mooie en veilige manier om te starten met e-commerce. We lopen in België achter op e-commerce, en dan vooral de verkopers, en dan is het enorm waardevol dat dit soort oplossingen er zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content