De cijfers zijn afkomstig van GFK dat het onderzoek uitvoerde namens BeCommerce, de sectorvertegenwoordiger voor Belgische webwinkels. De 2,3 miljard euro is een stijging van negen procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015.

Daarmee is online goed voor zestien procent van de totale bestedingen bij consumenten. Het aantal Belgen dat wel eens online winkelt stijgt van 74 naar 76 procent. In het eerste kwartaal shopten we gemiddeld 3,1 keer. Een jaar eerder was dat nog 2,9 keer.

Tegelijk geven we meer geld uit: gemiddeld 326 euro ten opzichte van 306 euro begin 2015. De gemiddelde prijs per aankoop stijgt van 105 naar 107 euro.

Tot slot lijkt de Belg zich niet tegen te houden door het toestel. De meeste aankopen gebeuren nog steeds op een laptop. Maar één op zes shopt ook op een smartphone of tablet. Respectievelijk goed voor 7 en 8 procent van de online aankopen.

In de gedrukte versie van Data News brengen we op 17 juni een dossier rond e-commerce.