België levert goede ICT-prestaties, maar extra inspanningen zijn noodzakelijk

© iStock

België levert goede prestaties op het vlak van ICT, al is er in sommige ICT-domeinen nog veel marge voor vooruitgang. Dat blijkt uit de Barometer van de Informatiemaatschappij 2014.

België levert goede prestaties op het vlak van ICT. De infrastructuur voor vast breedbandinternet blijft het sterke punt in België. Maar ons land scoort op sommige ICT-domeinen toch nog altijd slechter dan onze buurlanden. Er is dus nog veel marge voor vooruitgang. Dat zijn enkele conclusies van de Barometer van de Informatiemaatschappij 2014. Die jaarlijkse barometer geeft een overzicht van de veranderingen in de informatiemaatschappij in België.

“De barometer is het instrument dat inzicht geeft in de zwakke en sterke punten van België”, zei Jean-Marc Delporte, de voorzitter van de Federale Overheidsdienst Economie, bij de voorstelling. “Belangrijk hierbij zijn ook de prestaties van ons land in het kader van de doelstellingen van de Digitale Agenda voor Europa (DAE), de digitale strategie van de Europese Unie.” Daarin werden doelstellingen vastgelegd die tegen 2015 gehaald moeten worden door de verschillende Europese lidstaten. België heeft al zeven van de tien doelstellingen gerealiseerd.

Cybercriminaliteit

De cybercriminaliteit zit in België nog steeds in de lift. Het aantal reële veiligheidsincidenten dat bij het Federal Cyber Emergency Team werd gesignaleerd, kende tussen 2012 en 2013 een stijging van 105,5 procent. Het aantal fraudegevallen bij internetbankieren steeg in België tussen 2012 en 2013 met 76,7 procent. De Belgische internetgebruiker is zich steeds meer bewust van de risico’s verbonden aan de cybercriminaliteit: 46 procent meende in 2013 goed ingelicht te zijn. En iets meer dan de helft van verklaart een antivirusprogramma te hebben geïnstalleerd.

Elektronische handel

De Belg laat zich steeds meer verleiden tot de elektronische handel: 48 procent heeft in 2013 aankopen online verricht. Ze bestelden online vooral kleding, sportartikelen, reizen en cultuur. Toch is e-commerce in onze buurlanden veel populairder. De Belgische ondernemingen halen 13,5 procent van hun omzet uit elektronische handel, waardoor België licht achterblijft op het gemiddelde van de EU (14 procent). Slechts 21 procent van de Belgische bedrijven plaatst bestellingen via informaticanetwerken, tegenover 37 procent op EU-niveau. “Ook op dit vlak is een campagne nodig om de Belgische consumenten te sensibiliseren over de voordelen van e-commerce”, besluit Delporte.

Online overheidsdiensten

Belgen gebruiken het internet liever dan andere Europeanen voor hun betrekkingen met administraties, zegt Delporte. Toch is ook hier nog vooruitgang mogelijk, onder meer bij de interactiviteit van online overheidsdiensten. In 2013 had de helft van de Belgen via internet contact met een overheidsadministratie (tegenover 41 procent voor het Europese gemiddelde). Over het algemeen zijn ze tevreden over het gemak waarmee ze informatie kunnen vinden op de overheidswebsite. Hoewel alle Belgen ouder dan 12 jaar over een elektronische identiteitskaart (eID) beschikken, heeft 59 procent van hen die nog nooit gebruikt. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content