Belgisch gamebedrijf in Microsoft-keynote
Het Gentse opstartbedrijf Graphine mocht een demo verzorgen in de openingskeynote van de Microsoft Build-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco.
Op de Build-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco stelde Microsoft niet alleen de Windows 8.1 update voor, maar ook een reeks technische nieuwigheden waaraan het bedrijf momenteel werkt. ‘Tiled resources’ bijvoorbeeld, dat onderdeel vormt van DirectX 11.2 en beschikbaar zal zijn voor Windows 8 en gameconsoles zoals de Xbox One. Antoine Leblond, corporate vice president Windows Program Management introduceerde tijdens de openingskeynote het concept waarbij heel gedetailleerde grafische weergaves mogelijk worden zonder dat het geheugen van een grafische kaart compleet leeggezogen wordt. “De bedoeling is om zo games te kunnen maken met ongelofelijk veel grafische details”, zei Leblond waarna hij twee demo’s toonde.
Rijke textuurdata
Een van de demo’s was van de hand van het Gentse opstartbedrijf Graphine: een van de startups die uit de iMinds-incubator gegroeid is. De demo toonde een zweefvliegtuig boven de aarde, waarbij de rijke textuurdata uiteraard in het oog sprong. “Wij zijn al lang bezig met soortgelijke technologie om gedetailleerde textures mogelijk te maken via compressie en streaming”, zegt oprichter en ceo Aljosha Demeulemeester.
Graphine biedt een middleware aan die de hoeveelheid details in virtuele omgevingen sterk kan verhogen. De focus ligt op videogames, waarbij het creëren, distribueren en visualiseren van grote hoeveelheden textuurdata mogelijk gemaakt worden. “Dat past dus helemaal binnen het ’tiled resources’ concept van Microsoft dat nu ook hardware-ondersteuning biedt”, zegt Demeulemeester die uiteraard heel erg opgezet is dat Graphine een plaatsje kreeg in de keynote. “Het toont dat onze software wel degelijk matuur is.”
De middleware kan ingepast worden in eender welke applicatie of game. Een eerste concrete referentie is er ondertussen ook. Larian Studios heeft de Granite ‘texture streaming library’ geïntegreerd in het spel Divinity Dragon Commander dat op 6 augustus gelanceerd wordt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier