Belgisch spoornet uitgerust met ETCS in 2030

Het volledige Belgische spoornet zal in 2030 uitgerust zijn met het European Train Control System (ETCS), de Europese standaard voor seingeving.

Het volledige Belgische spoornet zal in 2030 uitgerust zijn met het European Train Control System (ETCS), de Europese standaard voor seingeving.

In 2020 zullen de belangrijkste verbindingen al van het systeem zijn voorzien. Dat bevestigde Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder van infrastructuurbeheerder Infrabel, bij een bezoek aan Alstom in Marcinelle, dat zich onder meer met seingeving bezighoudt.

Naast ETCS zal ook GSM-R worden ingevoerd, een gsm-standaard die specifiek voor het spoor werd ontwikkeld. GSM-R maakt gebruikt van andere frequenties dan de standaard gsm’s en kan dan ook enkel met speciale toestellen worden gebruikt. Het zal worden ingezet voor de communicatie tussen de machinist en de personen die de wissels bedienen.

ETCS en GSM-R maken deel uit van ERTMS, een programma van de Europese Unie dat de standaardisering van de spoorwegen verder wil doordrijven. In België is Alstom verantwoordelijk voor de implementatie van ERTMS.

Voorafgaand aan ETCS is spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel ook volop bezig het automatische remsysteem TBL1+ in te voeren. Vier maanden na het treinongeluk in Buizingen heeft Infrabel al duizend seinen op het Belgische spoornet voorzien van TBL1+, zo weet La Libre Belgique. Dat zijn 367 seinen meer dan eind 2009.

“Het doel is om een dekking van 87 procent van het netwerk te bereiken tegen 31 december 2012”, stelde Luc Lallemand. Oorspronkelijk werd 31 december 2013 als deadline vooropgesteld, maar na het ongeval in Buizingen werd de installatie van het remsysteem versneld.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content