Belgische cio praat nauwelijks met sales en marketing

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

7 op de 10 Belgische cio’s zegt nauwelijks tot slechts sporadisch samen te werken met de eigen marketing- of salesafdeling.

7 op de 10 Belgische cio’s zegt nauwelijks tot slechts sporadisch samen te werken met de eigen marketingafdeling. 68 % van de ondervraagde cio’s in ons land zegt eveneens zelden of soms samen te werken met de interne salesafdeling. Binnen Europa doet enkel Zwitserland het nog slechter met 72 %.

Dat is mogelijk verontrustend, want tegelijkertijd kopen sales en marketing steeds vaker hun eigen ict in, wat een bedreiging vormt voor de functie van cio. 6 op de 10 ondervraagde Belgische cio’s erkent ook dat de aankoop van ict door verschillende afdelingen een bedreiging is voor de eigen rol. Dat blijkt uit een onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Colt, VMware en Cisco. Het onderzoek werd gehouden onder 400 Europese cio’s waarvan een 45-tal Belgen.

Het gebrek aan communicatie tussen de ict-afdeling en de commerciële afdelingen remt volgens Forrester noodzakelijke bedrijfsveranderingen en concurrentievoordelen af. En dat terwijl bedrijven net onder druk staan om hun personeel efficiënter te laten werken, klantgegevens in real-time te verschaffen en een ‘bring your own device’-beleid in te voeren. Stuk voor stuk elementen waar collega’s van de marketingafdeling graag ook hun zeg in hebben.

Overigens heeft de Belgische cio nog wel andere kopzorgen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat 7 op de 10 cio’s in ons land het gebrek aan strategische en financiële steun van het management voor de upgrade van de ict-infrastructuur als de grootste uitdaging ziet.

[KVdS]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content