Belgische ict-fusie tussen BKM en businesscom

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het Hasseltse BKM en het Vilvoordse businesscom vormen samen een ict-integrator met 20 miljoen euro omzet.

Het Hasseltse BKM en het Vilvoordse businesscom vormen samen een ict-integrator met 20 miljoen euro omzet.

“We waren te klein om groot te zijn en te groot om klein te zijn”, stelt sales director van BKM, Kurt Simons. “We waren daarom al ruim een jaar op zoek naar opportuniteiten om verder te groeien.” Het Hasseltse BKM vond z’n ‘fit’ in het Vilvoordse businesscom.

Beide bedrijven zijn ongeveer even groot – 9 à 10 miljoen euro omzet – en spelen min of meer op dezelfde markt als telecomintegrator voor kmo’s (bij BKM komen daar ook diensten rond mobiele communicatie, office automation en netwerkbeheer bij). Maar ze doen dat in andere regio’s: businesscom werkt vooral in Brussel en Wallonië, terwijl BKM vooral in Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant actief is (met uitlopers naar Oost-Vlaanderen). Ook de managementvisie van Bart Soetaers van BKM strookte met die van Eric Serruys van businesscom.

“Samen zouden we een ‘one stop shop’ kunnen vormen voor telecom, mobiele communicatie, netwerkbeheer en kantoormachines voor het grootste deel van België”, aldus Simons. Via businesscom zit het bedrijf ook al met een voet in Frankrijk, waar businesscom Value Added Distributeur (VAR) is voor Aastra. “Ook BKM was Aastra-distributeur, waardoor we in de Benelux samen één van de grootste Aastra-partners worden.”

Het fusiebedrijf zal goed zijn voor ongeveer 20 miljoen euro omzet met 130 mensen. Alles samen telt het zowat 13.000 kmo-klanten. Grote namen in dat portfolio zijn onder meer Lu, Studio 100 en Euphony. Onder meer het Antwerpse Tellink wordt één van de belangrijke concurrenten voor BKM-businesscom, maar ook partner Belgacom bespeelt eigenlijk dezelfde markt.

Voorlopig blijven beide hoofdkantoren, in Vilvoorde en Hasselt behouden. Beide bedrijven houden voorlopig ook hun eigen naam. “In 2010 en 2011 zullen we de integratie verder uittekenen.” Doelstelling is om volgend jaar met zowat 10 procent te kunnen groeien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content