Belgische interneteconomie goed voor 8,6 miljard euro

De waarde van de Belgische interneteconomie bedroeg in 2009 2,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp), goed voor 8,6 miljard euro.

De waarde van de Belgische interneteconomie bedroeg in 2009 2,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp), goed voor 8,6 miljard euro.

Daarmee is het aandeel van de Belgische interneteconomie in het bbp groter dan dat van bijvoorbeeld de nutssector, de horeca of de landbouw, maar kleiner dan de traditionele sectoren. Dat blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group in opdracht van Google België.

De bijdrage van het internet tot de Belgische economie ligt een stuk lager dan in andere Europese landen. Koplopers in Europa zijn het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Nederland, waar de bijdrage respectievelijk 7,2 procent, 6,6 procent, 5,8 procent en 4,3 procent van het bbp bedraagt. Mits het nemen van de gepaste initiatieven kan de Belgische interneteconomie tegen 2015 wel groeien tot 4,6 procent van het bbp, goed voor bijna 20 miljard euro, berekende The Boston Consulting Group.

Om het bereik en de diepgang van het internet in de handel en de samenleving te meten, ontwikkelden de onderzoekers de e-Intensity Index. In de index, waarin de 34 OESO-landen vervat zitten, bezet België de 16de plaats. “Ondanks een goede infrastructuur scoort België maar gemiddeld in het gebruik van en uitgaven op het internet”, verklaren de onderzoekers die gemiddelde positie.

De belangrijkste drijvende kracht in onze interneteconomie is consumptie, goed voor 57 procent. Investeringen, overheidsuitgaven en netto-uitvoer vormen de overige 43 procent. Uit het onderzoek blijkt tot slot dat de Belgische bedrijven die de interneteconomie mogelijk maken, ongeveer 28.000 mensen tewerkstellen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content