Belgische internetondernemer wint prestigieuze innovatieprijs

© Bart Goossens
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Storify, een internettoepassing die het gebruik van sociale media bij het samenstellen van artikels vergemakkelijkt, heeft de prestigieuze Knight Batten Award gewonnen, een internationale prijs die innovatie in journalistiek beloont.

Storify, een internettoepassing die het gebruik van sociale media bij het samenstellen van artikels vergemakkelijkt, heeft de prestigieuze Knight Batten Award gewonnen, een internationale prijs die innovatie in journalistiek beloont. Storify is het geesteskind van de jonge Belgische internetondernemer Xavier Damman (26), die al een tijdje in San Francisco woont. Met de Knight Batten Award rijft de Nijvelaar maar liefst 10.000 dollar binnen. “Storify bestaat nog maar een jaar, maar de toepassing is al zo essentieel dat de naam een werkwoord geworden is”, wist Jan Schaffer van J-Lab, de organisatie die de Knight Batten Award in goede banen leidt.

Volgens jurylid Amy Webb is Storify dan weer een “tool voor journalisten die heel wat problemen in news rooms oplost, en die redacteurs inspireert om verhalen op een andere manier bij de lezer te brengen.”

Intussen wordt Storify gebruikt door 18 grote Amerikaanse nieuwssites en door het Witte Huis. Al-Jazeera is nog een stapje verder gegaan en heeft met ‘The Stream’ zelfs een heuse tv-show ontwikkeld waarin Storify een hoofdrol speelt.

Xavier Damman probeerde de voorbije jaren tevergeefs durfkapitaal op te halen in Brussel en in Parijs, waarna hij besliste om naar Silicon Valley te verkassen. Daar wist hij in december 2 miljoen dollar op te halen bij een durfkapitalist. Momenteel stelt Storify 7 mensen te werk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content