In totaal vragen 23 organisaties betrokken bij bescherming van de privacy dat ontwikkelaars van mobiele apps doorverwijzen naar een vertrouwelijkheidsbeleid wanneer hun app persoonsgegevens wil inwinnen. De achterliggende context is dat bepaalde apps, ook legitieme en populaire exemplaren, vaak veel toestemmingen vragen voor toegang tot persoonlijke gegevens, maar zelden verduidelijken waarom dat nodig is.

De open brief werd begin deze maand al verstuurd en is een initiatief van de privacycommissies van Hong Kong en Canada, maar ook de Belgische organisatie ondertekent het verzoek. Naast Google en Apple werden ook de applicatieiwnkels van Samsung, Microsoft, Nokia, Blackberry en Amazon aangeschreven.

De open brief volgt op de jaarlijkse privacy-sweep van de betrokken commissies. Daarbij werden eerder 1.200 apps onderzocht waarbij bleek dat velen persoonlijke data verzamelden zonder verwijzing naar een vertrouwelijkheidsbeleid. Dat maakt het voor gebruikers moeilijk om correct te beslissen of een app toestemming moet krijgen.

.

Dergelijke beslissingen worden eigenlijk gemaakt door de app-ontwikkelaars zelf. Maar de applicatiewinkels zijn wel de plaats waar ze worden aangeboden. Bovendien kunnen bedrijven als Google of Apple relatief eenvoudig hun regels verstrengen en de maatregelen afdwingen.

De populaire app Dubsmash wil onder meer graag weten wanneer en met wie je belt. , Pieterjan Van Leemputten
De populaire app Dubsmash wil onder meer graag weten wanneer en met wie je belt. © Pieterjan Van Leemputten

Wie vandaag een app download krijgt, onder meer bij Google, te lezen waar de app toegang tot heeft. Maar duidelijk is dat zelden. Zo geef je bij de installatie van een populaire video-app als Dubsmash toestemming om mediabestanden en je camera te gebruiken. Dat is logisch omdat je via de app video's opneemt en opslaat. Maar de app vraagt ook informatie over je toestel en oproepen. Vaak worden zo'n gegevens gebruikt om een gebruiker vlotter te identificeren. Maar in principe geef je zo ook toegang tot wie je gebeld hebt en wanneer. Alleen heb je er als gebruiker het raden naar hoe die gegevens worden gebruikt.

In totaal vragen 23 organisaties betrokken bij bescherming van de privacy dat ontwikkelaars van mobiele apps doorverwijzen naar een vertrouwelijkheidsbeleid wanneer hun app persoonsgegevens wil inwinnen. De achterliggende context is dat bepaalde apps, ook legitieme en populaire exemplaren, vaak veel toestemmingen vragen voor toegang tot persoonlijke gegevens, maar zelden verduidelijken waarom dat nodig is.De open brief werd begin deze maand al verstuurd en is een initiatief van de privacycommissies van Hong Kong en Canada, maar ook de Belgische organisatie ondertekent het verzoek. Naast Google en Apple werden ook de applicatieiwnkels van Samsung, Microsoft, Nokia, Blackberry en Amazon aangeschreven.De open brief volgt op de jaarlijkse privacy-sweep van de betrokken commissies. Daarbij werden eerder 1.200 apps onderzocht waarbij bleek dat velen persoonlijke data verzamelden zonder verwijzing naar een vertrouwelijkheidsbeleid. Dat maakt het voor gebruikers moeilijk om correct te beslissen of een app toestemming moet krijgen..Dergelijke beslissingen worden eigenlijk gemaakt door de app-ontwikkelaars zelf. Maar de applicatiewinkels zijn wel de plaats waar ze worden aangeboden. Bovendien kunnen bedrijven als Google of Apple relatief eenvoudig hun regels verstrengen en de maatregelen afdwingen.Wie vandaag een app download krijgt, onder meer bij Google, te lezen waar de app toegang tot heeft. Maar duidelijk is dat zelden. Zo geef je bij de installatie van een populaire video-app als Dubsmash toestemming om mediabestanden en je camera te gebruiken. Dat is logisch omdat je via de app video's opneemt en opslaat. Maar de app vraagt ook informatie over je toestel en oproepen. Vaak worden zo'n gegevens gebruikt om een gebruiker vlotter te identificeren. Maar in principe geef je zo ook toegang tot wie je gebeld hebt en wanneer. Alleen heb je er als gebruiker het raden naar hoe die gegevens worden gebruikt.