Beroemde logo’s in pure CSS

Een Roemeense webontwerper en een liefhebber van CSS amuseert er zich mee om logo’s met niets dan stijlbladen vorm te geven. De resultaten van zijn noeste arbeid bewijzen dat er steeds meer mogelijk is met deze code.

Een Roemeense webontwerper en een liefhebber van CSS amuseert er zich mee om logo’s met niets dan stijlbladen vorm te geven. De resultaten van zijn noeste arbeid bewijzen dat er steeds meer mogelijk is met deze code.

De CSS-expert maakte bekende logo’s van merknamen, zoals Apple, Adobe, Twitter en Windows, helemaal op in CSS. Je kan ze op de website www.ecsspert.com bekijken in een slideshow. Elk logo draagt trots de aanduiding: “No Images. No JS. Just CSS”. Onder de logo’s vind je niet alleen de HTML-code, maar ook de CSS informatie. Voor het ontwerp van sommige logo’s is er duidelijk heel wat CSS code nodig.

CSS staat voor Cascading Style Sheets. De informatie die erin wordt opgeslagen bepaalt de vormgeving van websites, zoals het gebruikte lettertype en kleuren. Het begrip Cascading slaat op de eigenschap dat pagina’s deze informatie kunnen ‘overerven’. Voordeel van het gebruik van CSS is dat het op een eenvoudige manier een systematische vormgeving van webpagina’s mogelijk maakt.

Met de laatste release, CSS3, kunnen ontwerpers nu ook vormen zoals, knoppen en linten, tekenen. En de logo’s vormen het bewijs dat er steeds meer mogelijk is met CSS. Maar niet elke webbrowser kan overweg met de logo’s gecreëerd in pure CSS. Zo verslikken onder meer Internet Explorer 9 en Opera 11.52 zich in de code.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content