Betalingen met Visa en Mastercard waren vrijdag in heel België een tijdlang onmogelijk door een panne, zo heeft Bram Boriau, de woordvoerder van Worldline, bevestigd. Betalen met Bancontact en Mister Cash kon wel. Er kon ook nog geld afgehaald worden met Visa of Mastercard.

Het probleem ontstond in de vroege namiddag, preciseerde de woordvoerder. "Alle teams werden gemobiliseerd om het probleem op te lossen", zei hij aan Belga.

Unizo vernam in de loop van vrijdagmiddag van Worldine dat betalingen met kredietkaarten onmogelijk waren "in de retail- en oliesector", meldde woordvoerster Sanderijn Vanleenhove van de ondernemersorganisatie aan Belga.

De woordvoerster verwees naar het defect van december 2013 in het betalingsverkeer. Met Worldline, het bedrijf dat de elektronische betalingen beheert, werd volgens haar toen afgesproken dat er een secundair platform zou komen zodat een panne maximaal 20 minuten duurt. Unizo vraagt dat die investering snel gedaan wordt, "zeker met het oog op de komende koopjesperiode".

Winkeliers die hinder hadden van het defect, kunnen bellen naar Unizo, dat de klachten zal bundelen. (Belga/AVE)

Betalingen met Visa en Mastercard waren vrijdag in heel België een tijdlang onmogelijk door een panne, zo heeft Bram Boriau, de woordvoerder van Worldline, bevestigd. Betalen met Bancontact en Mister Cash kon wel. Er kon ook nog geld afgehaald worden met Visa of Mastercard. Het probleem ontstond in de vroege namiddag, preciseerde de woordvoerder. "Alle teams werden gemobiliseerd om het probleem op te lossen", zei hij aan Belga. Unizo vernam in de loop van vrijdagmiddag van Worldine dat betalingen met kredietkaarten onmogelijk waren "in de retail- en oliesector", meldde woordvoerster Sanderijn Vanleenhove van de ondernemersorganisatie aan Belga. De woordvoerster verwees naar het defect van december 2013 in het betalingsverkeer. Met Worldline, het bedrijf dat de elektronische betalingen beheert, werd volgens haar toen afgesproken dat er een secundair platform zou komen zodat een panne maximaal 20 minuten duurt. Unizo vraagt dat die investering snel gedaan wordt, "zeker met het oog op de komende koopjesperiode". Winkeliers die hinder hadden van het defect, kunnen bellen naar Unizo, dat de klachten zal bundelen. (Belga/AVE)